Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Hoe word je een topmerk in de Europese bouwsector?

De toonaangevende merken in de bouw zijn bekende merken. Maar een hoge merkbekendheid maakt een merk nog geen topmerk in deze sector. Wat maakt een merk toonaangevend? Wat hebben de topmerken gemeen? Om een merk te positioneren als topmerk in verschillende landen is er meer nodig dan enkel uitblinken in een bepaalde productcategorie. De strategie van topmerken focust op de toe-eigening van specifieke onderwerpen of thema’s die in de sector belangrijk gevonden worden. “een gezonde werk- en leefomgeving”, “duurzame oplossingen”, “energie-efficiëntie” – het zijn allemaal voorbeelden van leuzen die gebruikt worden om dergelijke thema’s te communiceren. Topmerken kiezen een thema dat goed bij hun merkimago past, schaven dat imago voortdurend bij, en houden goed in de gaten hoe het merkimago dat ze uiten over komt bij hun klanten.

De beste manier om te weten hoe je merk gezien wordt en hoe het merkimago over komt is het doen van merkonderzoek. De resultaten van dergelijk onderzoek zijn essentieel om een merk succesvol te introduceren, onderhouden en te doen groeien in een competitieve markt als de bouwindustrie, en om op de lange termijn de winstgevendheid van een merk te vergroten. Daarom heeft het Q3 2020 rapport van de European Architectural Barometer het thema ‘Brand Health Scan’, waarvan de resultaten waardevolle inzichten geven in de positie van merken in verschillende productcategorieën en in de eigenschappen die sommige merken de voorkeursmerken van architecten maken.

Topmerken zijn multinationale merken

De merken die door architecten werden benoemd als topmerken in de sector zijn van fabrikanten die in hun productcategorie een sterke positie hebben op een Europees niveau. Alle merken in de top-5 werden veel genoemd in veel verschillende landen. Bovendien zijn deze merken vaak dominant in hun productcategorie in de afzonderlijke nationale markten. 

European Architectural Barometer Q3 2020 - USP Marketing Consultancy

Topmerken positioneren zichzelf als aanbieder van volledige oplossingen in een themagebied

Een belangrijk element in de marketingstrategie van topmerken is de positionering als aanbieder van volledige oplossingen binnen een actueel en relevant thema. Dat doen merken door bijvoorbeeld duidelijk te communiceren en te benadrukken dat hun productportfolio bijdraagt aan een gezondere, veiligere en duurzamere manier van bouwen, en aan een gezonder, veiliger en duurzamer binnenklimaat voor de bewoner. Deze positionering is niet alleen aantrekkelijk voor de eindgebruiker, maar raakt ook grotere thema’s en uitdagingen waar de bouwindustrie en de samenleving mee te kampen heeft, zoals het halen van de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor architecten

Dit soort thema’s zijn precies wat architecten belangrijk vinden, zo blijkt uit de resultaten van de European Architectural Barometer ‘Brand Health Scan’. Als basisfactoren zoals prijs-kwaliteit verhouding, beschikbaarheid van technische informatie en het aanbieden van relevante diensten goed geregeld zijn, kijken architecten naar andere, meer onderscheidende factoren. Een sleutel om een voorkeursmerk (en dus een topmerk) voor architecten te worden is door te focussen op, en te communiceren over, de ontwikkeling van innovatieve en vooral duurzame producten. Om er achter te komen wat die sleutel tot succes is, wat de doelgroep van je merk belangrijke thema’s vindt, en om te weten of de daar op gebaseerde strategie werkt en die doelgroep daadwerkelijk raakt, is merkonderzoek essentieel.  

European Architectural Barometer Q3 2020 - USP Marketing Consultancy

Over de Q3 2020 Brand Health Scan

Het Q3 2020 rapport van de European Architectural Barometer focust op de sterkte van merken (spontaan merkbewustzijn en merkvoorkeur) in verschillende productcategorieën. De onderzochte categorieën zijn: