Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

HVAC klussen worden het meest uitbesteed door de consument

De grote meerderheid (65%) van HVAC-klussen voor home improvement wordt uitbesteed aan professionals. Slechts ongeveer 35% van de Europese consumenten heeft dit werk zelf gedaan. Dit is het laagste percentage doe-het-zelf van alle productcategorieën gemeten in de Europese monitor voor home improvement. Als gevolg hiervan worden de meeste merkkeuzes beïnvloed of gemaakt door de professional. Een aanzienlijk deel van de consumenten oriënteert zich echter online voordat ze een HVAC-baan (DIY of Do-It-For-Me) uitvoeren. In de European Home Improvement Monitor vroeg USP Marketing Consultancy meer dan 2.500 consumenten in elf landen naar hun uitgevoerde home improvement klus waarbij een HVAC-product betrokken was. De resultaten van dit artikel zijn gebaseerd op het rapport European Home Improvement Monitor Q4 2017, met als thema 'Meerjarige ontwikkelingen'.

Doe-het-zelf versus doe-het-voor-mij

In de Europese markt voor home improvement worden HVAC-producten zoals ketels, ventilatie, airconditioning en thermostaten in de meeste gevallen door professionals geïnstalleerd. Consumenten lijken het installeren van een HVAC-product te complex te vinden om zelf te doen of nationale regels en voorschriften verboden hen om zelf producten te installeren.

Vooral in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk worden HVAC-producten meestal geïnstalleerd door professionals in plaats van door consumenten zelf. Dit hangt ook af van de mix van HVAC-producten die in elk land worden gekocht. In de drie genoemde landen zijn ketels het meest gekochte product binnen de categorie HVAC.

Maar niet alleen de mix van producten bepaalt het aandeel doe-het-zelf, maar ook culturele aspecten. Zo is het aandeel van Do-It-For-Me het laagst in Polen. Dit hangt samen met het feit dat het aandeel doe-het-zelf banen voor home improvement in Polen een van de hoogste in Europa is (72%).

Besluitvormers

De invloed van de professional is de hoogste in de productcategorie van HVAC-producten vergeleken met andere productcategorie gemeten in de Europese Home Improvement Monitor. In veel landen was ten minste 40% van de home improvement taken waarin een HVAC-product werd geïnstalleerd, de professional bepalend voor welk product en merk te gebruiken. Dit aandeel is het hoogste in België en het Verenigd Koninkrijk (ongeveer 54%). Ook in Polen lijken de consumenten er meer bij betrokken te zijn. In Polen koos 75% van de consumenten voor merk- en product keuze als het gaat om HVAC-producten.

Online oriëntatie

Europese consumenten die op het punt staan een HVAC-baan (diy of DIFM) uit te voeren, oriënteren zich vaak. Tweederde van de consumenten in Duitsland en Polen oriënteert zich online. De meest waarschijnlijke reden voor deze hoge online oriëntatie zijn waarschijnlijk de technische aspecten van HVAC-producten en de prijs van de producten, die relatief hoog is voor een home improvement product. In België oriënteren de consumenten zich het minst online. Slechts 40% oriënteert zich online als het gaat om HVAC-producten voordat ze worden gekocht.

Conclusie

Uit alle productcategorieën die in de European Home Improvement Monitor worden gemeten, is het duidelijk dat HVAC-banen het meest worden uitbesteed aan professionals. Dit is niet verwonderlijk vanwege het hogere vaardigheidsniveau dat consumenten nodig hebben om dit soort banen zelf te doen. Bovendien vormen regels en voorschriften in sommige provincies een verdere belemmering voor de consument om deze taken zelf uit te voeren. In sommige landen is de online oriëntatie echter vrij hoog en met het verwachte tekort aan arbeidskrachten van installatiebedrijven is er potentieel voor meer doe-het-zelf HVAC-banen. Dit komt doordat de arbeidskosten stijgen en consumenten vrij lang moeten wachten voordat er een professional beschikbaar is. Dit vereist echter eenvoudiger te installeren producten en plug and play-oplossingen.