Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Installateurs willen dat fabrikanten hen helpen sneller te werken

Tegenwoordig verkopen fabrikanten en leveranciers van elektrische installatieproducten niet alleen hun producten, maar bieden ze ook een breed scala aan diensten of services aan. In ons onderzoek vroegen we de installatiebedrijven wat voor soort diensten ze nodig hebben en welke ze het meest waarderen. We ontdekten dat de belangrijkste diensten voor installateurs zijn gerelateerd aan het sneller voltooien van hun klussen. Fabrikanten kunnen de loyaliteit van hun installatie klanten dus verbeteren met het aanbieden van dit soort services. Dit is één van de bevindingen uit de European Electrical Installation Monitor Q3 rapportage. Het onderzoek uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder installateurs in 7 Europese landen.

Installateurs willen dat fabrikanten hen helpen sneller te werken
European Electrical Installation Monitor Q3 2020 – Resultaten voor Duitsland - USP Marketing Consultancy

Grote verscheidenheid aan diensten voor installateurs

Kijkend naar de diensten die worden aangeboden aan installateurs kunnen we ze samenvoegen tot vier categorieën; commerciële ondersteuning, engineering, product & installaties, en reparatie en onderhoud. In de bovenstaande grafiek ziet u de resultaten voor Duitsland. De twee diensten die het meest interessant zijn voor de Duitse installateur zijn tools voor het controleren van de beschikbaarheid van producten en een ‘expres service’ voor reserve onderdelen. Beide diensten houden verband met efficiënter en snel werken. Ook, in de andere landen uit het onderzoek (België, Frankrijk, Polen, Nederland, Spanje, en het Verenigd Koninkrijk), zien we dat deze diensten de meeste interesse  hebben van de installatiebedrijven. Een andere dienst die opviel in de meeste landen was real-time installatie ondersteuning. Oftewel, een leverancier moet beschikbaar zijn wanneer problemen op het werk zich voordoen.

Leaseoptie is geen vereiste voor de installateurs

Niet alle diensten die worden aangeboden zijn van belang voor de installateurs. De behoefte aan het leasen van gereedschap of andere producten in plaats van deze te kopen is niet zo groot. Echter zijn er wel verschillen in behoefte per land en per grootteklasse van het bedrijf. De grotere bedrijven blijken namelijk wat meer geïnteresseerd te zijn in lease mogelijkheden dan de kleinere. Daarnaast is de belangstelling van de installateurs voor BIM-ondersteunende  diensten in de meeste landen beperkt. Dit kan worden verklaard door het feit dat een groot deel van de installateurs geen BIM gebruikt. In landen waar BIM wel vaker wordt toegepast, zoals in Nederland, is de belangstelling voor BIM-ondersteunende diensten groter dan in de andere landen. Ook de grotere bedrijven werken vaker met BIM dan kleinere en zijn derhalve meer geïnteresseerd in de ondersteunende BIM diensten.

Voor meer gedetailleerde informatie op land niveau en per bedrijfsgrootte verwijzen wij u door naar de European Electrical Installation Monitor Q3 2020