Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Is het effect van de pandemie op mediaoriëntatie van architecten blijvend?

Zoals velen van ons zijn ook architecten sociale wezens. En in hun vakgebied is het op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen een professionele noodzaak. In normale tijden ontvangen architecten dan ook relatief vaak vertegenwoordigers van merken en bezoeken ze beurzen, zodat ze die trends en ontwikkelingen kunnen bespreken onder het genot van een koffie of andere drank naar keuze. Maar toen sloeg Corona toe.

De pandemie heeft die face-to-face momenten van professionele interactie ook voor architecten ingeperkt. Maar hun werk ging ondertussen door, inclusief de professionele noodzaak om op de hoogte te blijven. Hoe hebben architecten dat voor elkaar gekregen? Met andere woorden: wat voor invloed heeft de pandemie gehad op het oriëntatiegedrag van architecten? Om die vragen te beantwoorden is het thema gedeelte van het Q1 2021 rapport van USP Marketing Consultancy’s European Architectural Barometer gericht op mediaoriëntatie van architecten in acht Europese landen.

Architecten zijn meer bronnen gaan gebruiken om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen

Wanneer we het gebruik van informatiebronnen door Europese architecten in Q1 2021 vergelijken met Q1 2020, net voor de pandemie volledig toesloeg, dan is de invloed van die pandemie duidelijk te zien. Of het nu is om het gemis aan andere face-to-face informatiebronnen te compenseren, of simpelweg omdat ze door afgelaste evenementen en werken vanuit huis meer tijd hadden tijdens de pandemie, architecten zijn afgelopen jaar meer informatiebronnen gaan gebruiken.   
 

Is het effect van de pandemie op mediaoriëntatie van architecten blijvend?
European Architectural Barometer - USP Marketing Consultancy


Websites van fabrikanten zijn wel nog steeds de bron van informatie die door het grootste aandeel architecten gebruikt wordt, maar de groei van de aandelen architecten die architectuur platformen en websites gebruiken en die professionele nieuwsbladen en magazines gebruiken laat zien dat de mediaoriëntatie van architecten inderdaad is veranderd tijdens de pandemie. 

Het gestegen gebruik van email nieuwsbrieven springt er ook uit. Een groei van 20% in het aandeel architecten dat email nieuwsbrieven gebruikt hebben we niet eerder gezien. Dit soort veranderingen laten zien dat het speelveld voor merken en fabrikanten om architecten te bereiken afgelopen jaar inderdaad is veranderd. Het valt echter nog te bezien of veranderingen zoals een groeispurt in nieuwsbrieven permanent zijn.  

Hou de onderkant van de lijst in de gaten

Als je focust op de hekkensluiter, dan zie je dat het aandeel Europese architecten dat sociale media gebruikt als bron van informatie om op de hoogte te blijven afgelopen jaar slechts met 7% is toegenomen. Naast de groei van nieuwsbrieven lijkt dat misschien weinig, maar dat aandeel gebruikers van sociale media is al enkele jaren consequent aan het stijgen. Dat betekend dat dit niet zomaar een door de pandemie veroorzaakte opwelling is, maar een stabiele trend.  

Dit is een goed voorbeeld van de noodzaak om veranderingen in mediaoriëntatie van architecten over langere perioden te onderzoeken. Niet enkel om te weten of de pandemie van invloed is geweest op veranderingen in die mediaoriëntatie, wat duidelijk het geval is, maar ook om in te schatten welke van die veranderingen permanent zijn. Om architecten effectief te bereiken is kennis van die trends essentieel, en daarom is mediaoriëntatie al meer dan een decennium een terugkerend thema in de European Architectural Barometer.  

Voor meer gedetailleerde informatie over trends in de mediaoriëntatie van architecten in acht Europese landen verwijzen we u naar het Q1 rapport USP Marketing Consultancy’s European Architectural Barometer.