Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Kan de prijs elektrische installateurs verleiden om van merk te veranderen?

De bouwsector kan vrij traditioneel zijn als het gaat om merkkeuze en de installatiemarkt is geen uitzondering. Elektrotechnische installateurs hebben hun vaste merken voor de diverse installatieproducten en wijken daar niet snel van af. Als installateurs bekend en ervaren zijn met het installeren van een bepaald merk zullen ze vasthouden aan wat ze weten. Maar wat als een ander merk een lagere prijs aanbiedt? Zou dat installateurs verleiden om van merk te veranderen? Dat was een van de vragen uit het Q4 2020-rapport van de European Electrical Installation Monitor, dat wordt uitgevoerd in zeven Europese landen.

Prijs is niet allesbepalend

Betere prijzen stellen installateurs in theorie in staat om meer geld te verdienen. Ze kunnen hogere marges maken op de producten die zij verwerken. Theoretisch zou dat waar kunnen zijn, maar het blijkt dat prijzen niet zoveel invloed hebben op de merkkeuze van installateurs. 

Kan de prijs elektrische installateurs verleiden om van merk te veranderen?

European Electrical Installation Monitor Q4 2020 - USP Marketing Consultancy

Slechts 35% van de Europese e-installateurs is het erover eens dat prijs het belangrijkste criterium is om van merk te veranderen en 23% zegt dat kortingen een sterke invloed hebben op hun merkkeuze. Natuurlijk zijn er verschillen per land, maar gemiddeld lijkt de prijs de merkkeuze van installateurs niet te veranderen. Maar wat is de reden dat installateurs vasthouden aan hun merk?

Gewoonte en tijdgebrek

De Europese bevolking vergrijst, net als de e-installateurs, waardoor de oudere generatie installateurs de overhand krijgt als het gaat om merkbeslissingen. Het is begrijpelijk dat als je tientallen jaren met een merk hebt gewerkt en tevreden bent geweest, de barrière voor veranderen van merk hoog kan zijn.

Het kost tijd en moeite om vertrouwd te raken met producten en oplossingen van een nieuw merk. En er is momenteel eigenlijk al tijdsgebrek onder de e-installateurs. Door de vergrijzing verlaat namelijk een aanzienlijk aantal installateurs de markt om met pensioen te gaan, waardoor er een tekort achterblijft. De toestroom van nieuwe generaties installateurs is lang niet genoeg om de ervaren arbeidskrachten te vervangen. Dat zorgt ervoor dat de arbeidsprijzen stijgen en de werkdruk van installateurs toeneemt. De mogelijke kostenbesparing van de overstap naar een merk met lagere prijzen weegt vaak niet op tegen de waarde van de tijd die nodig is om die verandering door te voeren.

Tijd is geld

Wat kunt u als fabrikant doen als een lage prijs bieden onvoldoende is om installateurs te laten veranderen naar uw merk? Dat is afhankelijk is van uw productcategorie en van de trends onder uw specifieke doelgroep. Maar een algemeen antwoord zou zijn: bied tijd aan.

Dezelfde tijdsdruk als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten waardoor installateurs niet alleen voor prijs van merk kunnen wisselen, kan de sleutel zijn om de waarde van uw merk voor hen te verhogen. Als u in staat bent om tijd te besparen door producten aan te bieden die een snellere en efficiëntere installatie mogelijk maken, zult u aantrekkelijker zijn in tijden van arbeidstekorten. Onderschat ook niet de waarde van het aanbieden van diensten en trainingen die tijd besparen voor installateurs. Zoals we eerder in het Q3 2020-rapport over diensten in de installatiemarkt hebben gezien, hebben e-installateurs het meest behoefte aan trainingen vanuit de fabrikanten.

Natuurlijk verschillen de invloed van prijzen en trends als het tekort aan arbeidskrachten per land en regio. Voor meer gedetailleerde inzichten verwijzen wij u naar de Q4 2020 European Electrical Installation Monitor.