Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Merkonderzoek is essentieel om te weten waar jouw merk staat ten opzichte van de concurrent

In de constant veranderende bouwsector wil iedereen hun concurrenten voorblijven. Maar als klanten te veel opties hebben, is het lastig om je als merk te onderscheiden. Eén manier om dat te doen is om klanten kwaliteit te bieden. Door gebruik zullen klanten de kwaliteit opmerken en je merk vervolgens aanraden aan hun collega’s, wat resulteert in meer verkoop en hogere omzet. Maar hoe weet je of jouw merk wordt gezien als kwaliteitsmerk? En hoe weet je waar jouw merk staat ten opzichte van de concurrentie?

Om een duidelijk overzicht te hebben van wat voor beeld professionals van een merk hebben, is een ‘brand awareness’ onderzoek nodig. Dit soort onderzoek is essentieel om een merk succesvol te introduceren, behouden en te doen groeien in de markt, en om op de lange termijn de winstgevendheid van het merk te vergroten. Om te weten of strategieën gebaseerd op merkonderzoek daadwerkelijk effectief zijn is er vervolg onderzoek nodig, niet enkel om de ontwikkeling van de positie van een merk te zien, maar ook om inzicht te geven in waarom die ontwikkeling plaatsvindt. De European Architectural Barometer “Brand Health Scan” rapporten van  Q1 2017 en Q3 2020 geven inzicht in de positie van merken in verschillende productcategorieën. Hier volgt een samenvatting van de resultaten uit 2017.   

Wienerberger, Knauf Insulation en Saint-Gobain waren Europese marktleiders in 2017

In het Q1 2017 rapport van de European Architectural Barometer lag de focus op merkonderzoek in verschillende toepassingsdoeleinden. Hoewel resultaten per land verschillen kwam uit ons onderzoek in 8 Europese landen duidelijk naar voren dat Wienerberger, Knauf en Saint-Gobain (inclusief submerken als Celotex) in 2017 erg sterke merken in de Europese markt waren.

European Architectural Barometer Q3 2020 - USP Marketing Consultancy

Wat ook naar voren komt is dat de veelgenoemde merken verschillende materialen leveren voor verschillende onderdelen van een gebouw. Ze bieden een breed assortiment aan materialen aan en worden daarom gezien als leidende merken in de bouw. Per land en per soort toepassing zijn er echter significante verschillen, wat het interessant maakt om enkele productgroepen in detail te bekijken.

De kracht van vloer- en wandtegelmerken verschilt sterk per land

Porcelanosa en Marazzi hebben een zeer sterke positie in de Europese markt, wat komt door hun sterke reputatie in Zuid-Europa. Deze merken werden vooral spontaan genoemd door architecten in Spanje, Italië en Frankrijk. De merken die spontaan genoemd worden zijn voor het overgrote deel ook de merken waar de voorkeur aan gegeven wordt. Het feit dat deze merken marktleiders zijn in vooral in Zuid-Europa en minder in andere landen laat zien dat regionale invloed van leveranciers erg belangrijk is.   

Results for floor and wall tiles from Q1 2017:


European Architectural Barometer Q3 2020 - USP Marketing Consultancy

Isover, Rockwool en Knauf zijn dominant in de Europese isolatiemarkt

In tegenstelling tot vloer- en wandtegelmerken zijn de leidende merken in isolatieproducten vrijwel hetzelfde in alle landen. Isover, ROCKWOOL en Knauf opereren in vrijwel alle landen en zijn dan ook de dominante merken. Alle drie de merken hebben een sterke marktaanwezigheid in vrijwel elk Europees land, wat aangeeft dat er behoorlijke concurrentie is.  

Results for insulation from Q1 2017:

European Architectural Barometer Q3 2020 - USP Marketing Consultancy

Productcategorieën in de Q3 2020 Brand Health Scan

In het Q3 2020 rapport van de European Architectural Barometer ligt de focus wederom op de kracht van merken in verschillende productcategorieën. De categorieën die zowel in 2017 als in Q3 2020 werden onderzocht zijn: