Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nederland en het Verenigd Koninkrijk lopen voorop als het gaat om prefab

Prefab is niet wijd verspreid in Europa, dit valt op als we kijken naar het beperkte aantal projecten dat geprefabriceerde elementen omvat. Echter, veel aannemers hebben ervaring met prefab in projecten. Deze ervaring is voornamelijk gebaseerd op het werken met meer fundamentele (plain unfinished) prefab elementen. Dit is een van de resultaten van de European Contractor Monitor 2018 van USP Marketing Consultancy. In dit onderzoek werden 1.000 aannemers met minimaal 5 werknemers in acht landen gevraagd naar hun houding ten opzichte van en het gebruik van prefab.

Een groot deel van de aannemers heeft ervaring met prefab

Prefab - ook wel 'off-site construction' of 'modern construction' genoemd - is door een meerderheid van de Europese aannemers gebruikt in bouwprojecten. Met uitzondering van Frankrijk heeft ten minste 60% van de aannemers in Europa al eerder gebruik gemaakt van een vorm van geprefabriceerde bouwelementen. Dit betekent niet dat prefab wordt gebruikt in elk project (prefab wordt gebruikt in ongeveer 30% van de projecten) of dat het hele project bestaat uit alleen geprefabriceerde elementen. Dit betekent dat er een solide basis van middelgrote en grote aannemers die prefab hebben gebruikt in hun projecten. Maar dit betekent ook dat prefab elementen nog niet op grote schaal worden gebruikt in projecten.

Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn koplopers

Uit de European Contractor Monitor blijkt dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk koploper zijn als het gaat om het gebruik van prefab, zij het op hun eigen manier. Nederlandse aannemers lopen voor op hun Europese tegenhangers omdat ze het hoogste percentage projecten hebben met enige vorm van geprefabriceerde elementen. De aannemers uit het Verenigd Koninkrijk zijn koplopers in de zin dat zij gebruik maken van meer geavanceerde geprefabriceerde elementen, zoals geprefabriceerde modulaire gebouwen of volumetrische elementen.

Er valt veel te winnen met betrekking tot het gebruik van prefab

Prefab is een oplossing voor vele uitdagingen waar de bouwsector de komende jaren mee te maken heeft of zal krijgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een sneller en efficiënter bouwproces, het terugdringen van faalkosten en een (gedeeltelijke) oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten. Er is echter veel te winnen en te leren als het gaat om prefab. Aannemers verwachten dat het aandeel van prefab de komende 5 jaar langzaam zal toenemen.

Een manier om de adoptie van prefab te versnellen is een duidelijk trackrecord van succesvolle projecten met behulp van prefab. Om de gerealiseerde voordelen van bouwen met prefab elementen aan te tonen, moet de industrie communiceren welke projecten succesvol zijn geweest en hoe. Het moet ook de implicaties van het werken met prefab-elementen uitleggen. Implicaties zoals een groter belang van BIM bij het werken aan projecten waarvan een groot aandeel uit prefab bestaat moeten geïllustreerd worden.

Over USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend internationaal marktonderzoeksbureau dat al meer dan 25 jaar gespecialiseerd is in de bouw-, installatie- en doe-het-zelfsector. USP Marketing Consultancy werkt voor internationaal gerenommeerde bedrijven, zoals Saint Gobain, Knauf Insulation, AkzoNobel, VELUX, Philips, Grohe, Forbo, etc. Onze klanten hebben vaak pan-Europese vragen over hun naamsbekendheid, customer journeys, marktkansen, e-commerce trends en andere onderzoek behoeften. USP Marketing Consultancy levert de inzichten om beslissingen te nemen en treedt op als marketingadviseur voor haar klanten.