Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nemen leasingproducten ook de HVAC-markt stormend over?

Het is vandaag de dag erg populair om producten te leasen in plaats van het kopen van deze producten. Deze trend is te zien in veel segmenten van de gehele economie, niet alleen in business to business setting, maar ook steeds vaker in business to consumer modellen. Het komt bijvoorbeeld steeds vaker voor dat energiebedrijven de verhuur van zonnepanelen als service aanbieden. Ook de private lease van auto's wint terrein, en om zeer begrijpelijke redenen. Leasecontracten bieden de eindgebruiker de mogelijkheid om een nieuwe auto te besturen zonder het kapitaal in één keer neer te leggen, af te breken en storingen te regelen zonder verrassende kosten. Daarnaast bieden leasecontracten de mogelijkheid om na een paar jaar in een nieuwe auto te rijden zonder zich zorgen te hoeven maken over de verkoop van de voorgaande auto.

Dat de trend van eigendom naar leasing een hot topic is, is ook in verschillende segmenten van de bouwmarkt te zien. Verhuur van vloeropties of liften zijn bijvoorbeeld mogelijkheden en in Nederland is het nu zelfs mogelijk om de gevel van een heel gebouw te huren. Deze ontwikkelingen laten de trend zien van leasing in de bouwsector, voornamelijk in B2B-modellen. Maar hoe zit het met de ontwikkeling van leaseproducten voor eindgebruikers in de installatiemarkt? Om inzicht hierin te krijgen, vroegen we Loodgieters en HVAC-installateurs naar leasing diensten. Hier zullen wij dieper op ingaan in het Q1 2019 rapport van de European Mechanical Installation Monitor, deze richt zich op het bredere onderwerp van Diensten in de installatiesector.

De voordelen van leasing

Net als in het autovoorbeeld heeft het leasen van bijvoorbeeld een cv-ketel duidelijke voordelen voor de eindgebruiker, zoals onder andere de verzekering van service bij storingen. Door de snelle technologische ontwikkelingen van producten wordt het leasen van een ketel nog aantrekkelijker. Als de levensduur van een gloednieuwe ketel bijvoorbeeld 15 jaar is, maar als gevolg van de ontwikkeling van nieuwe technologieën is deze ketel technisch achterhaald na vijf jaar, dan zou het mooi zijn om een nieuwe ketel te ontvangen na deze vijf jaar. het leasen een betere optie lijkt dan kopen omdat een leasecontract de optie geeft om aan het einde van het contract, dus sneller, een nieuwe ketel te verkrijgen.

Voor fabrikanten heeft een groeiende vraag naar leasing ook een groot voordeel. In het geval van auto's verhoogt de opkomst van dealers die leasecontracten aanbieden aan eindgebruikers de verkoop van fabrikanten tot dealers. Dit komt doordat de eindgebruikers de mogelijkheid willen om na een paar jaar een nieuwe auto te leasen, er ontstaat dus sneller vraag naar een nieuwe auto. Evenzo, als een ketel wordt gekocht, zal de eindgebruiker proberen om de levensduur te maximaliseren. Als een ketel echter gehuurd wordt, dan zal de eindgebruiker om de paar jaar een nieuwe ketel uitkiezen, wat zorgt voor meer verkoop van ketels van fabrikanten. Om deze reden kan worden verwacht dat fabrikanten het leasen van producten als ketels zal proberen te stimuleren.

Hoe zit het met de installateur?

De installateur wordt geconfronteerd met deze leasetrend, enerzijds een groeiende vraag van eindgebruikers naar leaseproducten, en anderzijds de fabrikanten die de voordelen van leasing zien en deze opties dus promoten.

Interessant is dat de resultaten van het Q1 2019-rapport van de European Mechanical Installation Monitor, die zich richtte op diensten in de installatiesector. Dit rapport toont aan dat het aanbieden van leasing in plaats van het kopen van een product eigenlijk impopulair is onder Europese installateurs. In alle zes landen was leasing de minst aangeboden service van installatiebedrijven. België loopt voorop, met ongeveer één op de vijf installateurs die leasemogelijkheden biedt voor producten, wat behoorlijk groot is. In Frankrijk en Polen biedt echter slechts vijf procent van de installateurs deze opties aan hun klanten.

Met uitzondering van Polen en het Verenigd Koninkrijk zijn boilers de belangrijkste producten waarvoor leasecontracten worden aangeboden door installateurs. In het Verenigd Koninkrijk is het type product dat het meest aangeboden wordt voor lease airconditioning. In Polen lijkt er een band tussen fotovoltaïsche energie, ventilatie en airconditioning producten.

Conclusie

Hoewel leasing in de totale economie grond aan het winnen is van aankopen, toont ons onderzoek aan dat deze trend nog niet zo sterk is in de installatiemarkt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld België, maar over het algemeen lijkt de service van leasingproducten niet populair voor installateurs. Installateurs zijn over het algemeen zeer conservatief en voor hen zijn de voordelen van het 'verkopen' van bijvoorbeeld een leaseboiler niet zo duidelijk. Gezien het feit dat de Europese installateurs een enorme werkdruk hebben, hebben ze de luxe om de banen te kiezen die ze willen doen.

Gezien de toenemende vraag van eindgebruikers naar leaseopties, kan er een belangrijke rol te spelen zijn voor fabrikanten bij het bedenken van modellen die het aanbieden van het leasen van producten aantrekkelijker maken voor installateurs. Voor de ontwikkelingen en inzichten over de andere diensten van Europese installateurs verwijzen wij u door naar het Q1 2019 rapport van de European Mechanical Installation Monitor.