Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Online doe-het-zelf aankopen; Amazon bovenaan de grafiek in Europa

Een van de belangrijkste disruptieve krachten in de home improvement markt is e-commerce en de ontwikkeling van online kanalen in het algemeen. Al vele jaren zien we een toename van het percentage online gekochte home improvement producten. In de European Home Improvement Monitor, een driemaandelijks onderzoek in 11 landen op basis van 26.400 interviews met consumenten. We meten alle belangrijke trends in de home improvement monitor met inbegrip van het koopgedrag van consumenten met betrekking tot home improvement producten.

Zoals eerder vermeld is het percentage van online aankoop van home improvement  producten stabiel gegroeid. In 2017 was dit aandeel in Europa 7,8% gemeten over alle productcategorieën. De verschillen per land zijn echter zeer groot, in sommige landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage boven de 10%, in andere landen zoals Frankrijk en België is het percentage minder dan 5%. Het aandeel van online gekochte producten varieert ook sterk per productcategorie. Voor sommige producten zoals tuin en elektrisch gereedschap ligt het percentage online gekochte producten al boven de 30%, terwijl voor isolatie het percentage minder dan 2% is.

Dus waar kopen consumenten er home improvement producten online? We horen allemaal dat Amazon al een sterke positie in Europa heeft als het gaat om de aankopen van home improvement producten, maar hoe hoog?

In de afbeelding hierboven worden de top 5 websites voor online aankopen van home improvement producten in Europa gepresenteerd. Amazon staat bovenaan die lijst met een aandeel van bijna 20%. de runner-up is Leroy Merlin, hoewel hun aandeel aanzienlijk lager is met 8,2%. IKEA maakt de top 3 compleet met 7,7%. Ebay en OBI nemen de vierde en vijfde plaats in, beide met een 4,5 procent.

Als we kijken naar individuele landen, zoals Duitsland, verandert het beeld van online gekochte home improvement producten. In Duitsland neemt Amazon opnieuw de eerste plaats in met 37%, Ebay neemt de tweede plaats in met 14,2% en Obi maakt de top drie compleet met 13,7% .

Bij het analyseren van deze data op zowel Europees als landelijk niveau is het duidelijk dat online winkels de DIY retailers ‘outperformen’. Er is ook gekeken naar de meest gebruikte websites voor inspiratie, hierover zal er later een artikel geschreven worden.

Dit zijn enkele van de resultaten van het nieuwe Q2 2018-rapport van de European Home Improvement Monitor. Het onderwerp van dit rapport is aankoopkanalen met een extra focus op online aankopen. Het rapport bestrijkt 11 Europese landen en bevat een product hoofdstuk naar keuze (meer dan 20 categorieën zoals badkamerproducten, gereedschappen, vloeren, HVAC enzovoort). Veel onderwerpen komen aan bod en de ontwikkeling van alle aankoopkanalen wordt per land en per product gepresenteerd. Omdat we een track record van ruim 3 jaar hebben, kunnen we ook de trends presenteren. Verder geeft het rapport duidelijke inzichten over het online koopgedrag van consumenten (splits worden gemaakt voor doe-het-zelfervaring, inkomen, leeftijd, enz.).