Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Online kopen van kits nog steeds beperkt onder consumenten EU

Het aantal consumenten dat online kits koopt, is nog steeds zeer beperkt. Het is echter gestaag gegroeid in de afgelopen jaren en er zijn grote verschillen tussen landen en generaties. De European Home Improvement Monitor meet online kopen en besluitvorming voor meer dan 100 home improvement producten. In deze monitor worden jaarlijks 26.400 Europese consumenten geïnterviewd in 11 Europese landen.

Online kopen

Kits zijn geen typische producten die consumenten online kopen. Traditioneel kopen de meeste consumenten dit bij hun lokale doe-het-zelfwinkel. Dit omdat kits in de meeste gevallen deel uitmaken van een grotere mand met producten die nodig zijn voor een home improvement project. Daarnaast is het product vaak meteen nodig en daarom is het voor de meeste consumenten makkelijker om dit in hun reguliere doe-het-zelfwinkel te kopen. Er zijn echter verschillen tussen de landen. Poolse (7,8%) en Duitse (6,3%) consumenten kopen het vaakst online kits. Terwijl consumenten in Nederland (1,2%) en België (0,9%) bijna nooit online kits kopen.

Millennials starten hun oriëntatie online

In het algemeen hebben de jongere generaties minder ervaring en minder kennis als het gaat om home improvement. Hun behoefte aan informatie over dit onderwerp is hoger wanneer zij aan een home improvement project beginnen. Dit weerspiegelt zich in het percentage consumenten in de millennial-leeftijdsgroep die zich online oriënteren voordat ze een home improvement product kopen. De kans dat deze groep online een  koopt is twee keer zo groot als bij de 35+ categorie.

Conclusies

De groep van kit kopers die het product online kopen is anders dan de gewone consument. Ze zijn jonger, en hebben minder vaardigheden met/kennis over doe-het-zelfproducten. Wanneer u online succesvol wilt zijn met deze doelgroep, zijn informatieve "how-to-videos" en sociale bevestiging (aanbevelingen) essentieel om de kitverkoop online te laten groeien.