Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Optimaliseer uw communicatie in de tuin & landschap sector

Optimaliseer uw communicatie in de tuin & landschap sector Om optimaal rendement uit uw communicatiebudget te halen, is het van belang te weten hoe de doelgroep zich oriënteert op producten en diensten. In een tijd waarin het aantal oriëntatiemogelijkheden toeneemt en de manier van oriëntatie verandert is het een enorme uitdaging voor organisaties om het oriëntatieproces van hun afnemers in kaart te brengen en hen op de juiste manier te bereiken.

Waarom segmentatie onderzoek?

De start van zo’n proces is vaak een segmentatie. Door verschillende stellingen voor te leggen is het mogelijk om onderscheid te maken tussen verschillende groepen ‘gardeners’ met verschillende belangen en voorkeuren. In de Garden Trends & Brands Monitor is ook een segmentatie uitgevoerd. De respondenten hebben 18 stellingen gekregen met thema’s als innovatie, gemak, etc. Op basis van de verschillende stellingen zijn er vier verschillende segmenten uitgekomen: Average Joe, variety innovator, Light Gardener en Relaxing Elder.



Average Joe

De Average Joe is erg praktisch ingesteld. Hij is niet graag in de tuin, maar weet dat het gedaan moet worden. Daarnaast is duurzaamheid belangrijk voor hem en dit zal je ook terugvinden in zijn tuin. Als bedrijf kunt u de Average Joe het beste benaderen met een praktische insteek. Voor een bedrijf dat power tools verkoopt is het voor Average Joe belangrijk om het nut van een tool in te zien. Zodat hij de tuin zo efficiënt mogelijk kan onderhouden. Het is wel lastig om nieuwe productlijnen te laten opvallen bij de Average Joe, omdat hij niet erg geïnteresseerd is in nieuwe producten of merken. Mijn advies is om de nadruk ook te leggen op de duurzaamheid van een product bij de Average Joe. Voor bedrijven die smart producten verkopen kan de Average Joe ook een potentiële klant zijn, omdat deze producten het leven van de Average Joe wel makkelijker maakt. Echter, de awareness van de Average Joe is nog niet erg hoog. Dus smart product companies zullen zich eerst daar op moeten richten. Richt je als relatief nieuwe bedrijf ook eerst op de Average Joe. Deze groep hecht zich samen met de Relaxing Elder het minst aan merken. 

 

The Variety Innovator is geinteresseerd in innovatie en smart producten

De Variety Innovator is graag in de tuin om te ontspannen en niet zozeer om in te werken. De Variety Innovator vindt dat de tuin moet worden bijgehouden door smart products of door een tuinman. Daarnaast vindt hij duurzaamheid erg belangrijk. De Variety Innovator is een interessante doelgroep voor innovatieve en duurzame bedrijven. Ze staan open voor nieuwe (duurzame) producten en ze zijn daarmee ook erg geïnteresseerd in smart producten. De Variety Innovator is wel gevoelig voor A-merken omdat ze denken dat een merkproduct een betere kwaliteit heeft.

 

Gebruiksgemak en qualiteit zijn belangrijk voor de Light Gardener

Hoewel de Light Gardener graag in de tuin is, heeft hij weinig tijd hiervoor. Daarom wil hij producten die zijn leven makkelijker maken, toch is het opvallend dat ze niet echt geïnteresseerd in smart producten. Daarom is deze groep vooral interessant voor bedrijven die powered tools verkopen. Bedrijven winnen de Light Gardener voor zich als ze zich focussen op het gemak en de kwaliteit van het product. Ook de Light Gardener vindt het belangrijk om een bekend merk te hebben. Daarnaast vindt de Light Gardener de ergonomie van een product ook belangrijk.

 

Comfort is belangrijk voor de Relaxing Elder

De Relaxing Elder vindt de tuin vooral een plaats om te relaxen. Om zichzelf zoveel mogelijk comfort te bieden in de tuin hebben zij veel verschillende objecten in de tuin. Daarom maakt deze groep zich een makkelijk target voor meerdere soorten bedrijven. De Relaxing Elder heeft niet echt een uitgesproken interesse voor smart producten, duurzaamheid of merken. Om deze doelgroep te bereiken zul je dus moeten inspelen op het gemak van werken in-  en comfortabel maken van de tuin. Zoals eerder aangegeven is deze groep ook het makkelijkst benaderbaar voor nieuwe, onbekendere bedrijven omdat ze niet veel belang hechten aan merk.