Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Oriëntatie voor Home Improvement producten steeds digitaler

Online aankopen komen steeds vaker voor in de totale consumentenmarkt. Het aantal online aankoop kanalen groeit, zo kan vrijwel elk product deze dagen zowel online gevonden als gekocht worden. 10 jaar geleden had ik bijvoorbeeld geen andere keuze dan zelf naar een supermarkt te gaan, mijn boodschappen te halen, en deze zelf naar huis te dragen. Tegenwoorden kan ik de nodige boodschappen online selecteren en laten leveren zonder mijn bureau te verlaten. Er is nu sprake van een hele customer journey achter de laptop, hierop zal dit artikel zich richten.

In de meer conservatieve markt van Home Improvement producten, is online aankopen echter nog niet erg gebruikelijk. Zo legt een groter deel van de klanten nog steeds de voorkeur op het aankopen van Home Improvement producten in fysieke doe-het-zelf winkels. Hoe het ook zij, online aankopen is slechts een deel van de customer journey, een reis die altijd begint met oriëntatie. Oriëntatie is de belangrijkste fase voor fabrikanten en merken om de aandacht van de consument te trekken. Om licht te werpen op het oriëntatiegedrag van consumenten, en vooral online oriëntatie in de markt voor Home Improvement, richtte USP Marketing Consultancy  zich in het Q1 2019-rapport van de European Home Improvement Monitor op oriëntatie en nieuwe manieren van informatie zoeken.


Onze resultaten tonen aan dat de online oriëntatie snel stijgt, ondanks het feit dat de overgrote meerderheid consumenten van de home improvement producten nog steeds de voorkeur aan het kopen van producten in de fysieke doe-het-zelf winkels. Vijf jaar geleden gebruikte ongeveer een derde van de consumenten online informatiebronnen over home improvement producten die ze uiteindelijk kochten. Tegenwoordig geeft 45% van de consumenten aan dit te doen.

Op landelijk niveau zijn verschillen te zien. In Frankrijk en België bijvoorbeeld is het aandeel consumenten dat aangeeft online te zoeken naar productinformatie over home improvement nog steeds ongeveer een derde. Polen loopt voorop, omdat meer dan de helft van de consumenten aangeeft daar door het gebruik van online bronnen meer te weten te komen over home improvement producten voor de aankoop. Ongeacht de verschillen in online oriëntatie per land op dit moment, laten alle elf Europese landen in het kader van de European Home Improvement Monitor dezelfde trend zien. In alle landen stijgt het aantal consumenten dat online aan hun customer journey begint snel.

Wanneer de nadruk ligt op specifieke kenmerken van de consument, lijkt het inkomensniveau of de hoeveelheid doe-het-zelfervaring geen invloed te hebben op het online oriëntatiegedrag van consumenten. Leeftijd is echter van grote invloed. Zoals verwacht, jongere consumenten tonen aan veel meer op zoek te zijn naar online productinformatie dan oudere generaties. Wat echter belangrijk is om niet te vergeten is het feit dat de jongere consumenten van vandaag de oudere consument is van morgen. Dit betekent dat na verloop van tijd de stijgende trend van online oriëntatie zal blijven stijgen.

In lijn met deze positieve trend van online oriëntatie, toont ons onderzoek aan dat het aantal consumenten dat al een merk in gedachten heeft bij het betreden van een fysieke winkel ook steeds vaker voorkomt. Dat betekent dat de opkomst van online oriëntatie grote gevolgen heeft voor fabrikanten en merken, zelfs in de relatief conservatieve markt van home improvement producten. Om op te vallen bij de consument tijdens de start van zijn/haar customer journey, zullen fabrikanten en merken hun marketingstrategieën steeds meer moeten richten op online informatiekanalen.

Om meer te weten te komen over het online oriëntatiegedrag van consumenten en nieuwe manieren om producten voor home improvement te zoeken, verwijzen we u door naar het Q1 2019-rapport van de European Home Improvement Monitor. In dit rapport wordt gedetailleerde informatie over consumenten uit elf Europese landen opgenomen.