Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Professioneel gebruik van sociale media; Nederlandse architecten lopen duidelijk voor

Sociale media spelen al een zeer belangrijke rol in het grootste deel van ons persoonlijke leven. Kijkend naar het gebruik van sociale media wereldwijd zien we dat ongeveer 2 miljard mensen Facebook elke maand gebruiken, ook sociale media zoals Twitter en LinkedIn worden veel gebruikt. Een van de belangrijkste vragen voor veel marketeers en communicatiemanagers die werkzaam zijn in de bouwsector is in hoeverre social media professioneel wordt gebruikt door architecten. In het rapport European Architectural Barometer Q1 2018 hebben we de mediaoriëntatie en consumptie van architecten onderzocht. Nederlandse architecten gebruiken social media op een professionele manier het meest (44%) en Duitse architecten het minst (9%). De reden waarom architecten social media professioneel gebruiken verschilt per land, er is geen duidelijke nummer één reden. Facebook is het meest gebruikte social media kanaal in de meeste Europese landen, met uitzondering van Nederland waar LinkedIn het meest wordt gebruikt. Het Q1 2018 rapport van de European Architectural Barometer is gebaseerd op 1.400 telefonische interviews met architecten in acht Europese landen.

Verschillen per land

Het percentage van architecten dat social media professioneel inzet is het hoogst in Nederland (44%). Met de relatief hoge mate van digitalisering in de Nederlandse bouwsector in het algemeen is dit niet erg verrassend. Ongeveer een derde van de architecten in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië gebruikt sociale media voor professionele doeleinden. In andere landen zoals België, Frankrijk en Duitsland is dit percentage lager. Duitse architecten zijn – over het algemeen – traditioneler in hun mediagedrag, dit is een van de redenen waarom het aandeel Duitse architecten dat sociale media gebruikt voor professionele doeleinden vrij laag is.

Facebook & LinkedIn zijn de meest professioneel gebruikte social media kanalen onder architecten

In alle landen, met uitzondering van Nederland, wordt Facebook het meest gebruikt wanneer architecten social media professioneel gebruiken. Dit aandeel is het hoogste in Frankrijk en in Duitsland is dit het laagste (32%). In Nederland wordt LinkedIn het meest gebruikt (71%). Dit is verrassend hoog in vergelijking met de andere landen, maar logisch omdat dit een platform is dat volledig is gericht op professionele gebruikers. Het LinkedIn-gebruik is het op één na hoogste in België met 50% van de architecten die professioneel gebruik maken van sociale media, via LinkedIn. Interessant is dat social media kanalen die vaker worden gebruikt voor inspiratie, zoals Instagram en Pinterest, minder vaak worden genoemd door architecten.

Wat is de belangrijkste reden om social media professioneel te gebruiken?

Uit het rapport over de mediaoriëntatie & consumptie van architecten blijkt dat er niet bepaald één reden is waarom Europese architecten social media voor professionele doeleinden gebruiken. De redenen voor het gebruik van sociale media verschillen sterk per land. Architecten in Nederland geven duidelijk aan dat social media een belangrijke bron is voor netwerken en het ontvangen van het laatste nieuws. Daarnaast benoemen architecten ook het up-to-date blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt als belangrijke functie van social media, hiervoor is het logisch om LinkedIn te gebruiken. In andere landen zoals België en Italië gebruiken architecten vaker sociale media om de mening van collega's te krijgen. Architecten in de andere onderzochte landen zoeken naar productassortimentinformatie via social media kanalen, markttrends & ontwikkelingen, de mening van collega's en het laatste nieuws.

Conclusie

Er zijn grote verschillen in het gebruik van sociale media onder architecten in de acht Europese landen. Sociale media worden het meest gebruikt in Nederland (44%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië, waar ongeveer een derde van de architecten sociale media gebruikt. Over het algemeen zijn professionals in Duitsland traditioneler in hun mediagedrag; het aandeel Duitse architecten dat social media professioneel gebruikt, is in lijn met die trend. Slechts 9% van de Duitse architecten gebruikt sociale media professioneel, wat het laagste is in Europa.

Als we kijken naar de ontwikkelingen in het gebruik van sociale media, is de verwachting dat dit de komende jaren zal blijven toenemen. Jongere generaties hebben de neiging om sociale media meer voor professionele doeleinden te gebruiken, terwijl de oudere generaties het minder vaak zullen gebruiken. Met de vergrijzende samenleving en de verwachte pensionering van de oudere generatie zou het gebruik van sociale media moeten toenemen.