Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Professionele schilders kopen steeds vaker online

Het percentage professionele schilders dat ooit een schilder gerelateerd product online heeft gekocht voor professionele doeleinden is het hoogst in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Dit aandeel is lager in andere landen zoals België, Frankrijk, Italië en Spanje. Dit is een van de resultaten van de Painter Insight Monitor 2018 van USP Marketing Consultancy. In dit onderzoek werden 2.000 professionele schilders in acht landen gevraagd naar het belang van internet voor hun bedrijf en hun professionele online gedrag, zoals online oriëntatie en kopen.

Algemeen beeld

Hoewel de meerderheid van de professionele schilders in alle acht landen nog nooit een schilder gerelateerd product online heeft gekocht, zijn er duidelijke verschillen tussen landen. Schilders in het Verenigd Koninkrijk (35%), Nederland (25%) en Duitsland (24%) zijn meestal bekend met online kopen, terwijl in Frankrijk en Italië slechts 5% van de professionele schilders ooit een product online heeft gekocht. Het is duidelijk dat het online kopen in Frankrijk en Italië nog niet echt van start is gegaan. Een toename van online kopen wordt verwacht als gevolg van meerdere ontwikkelingen in de markt, zoals digitalisering, de openheid om online te kopen, de investeringen in online activiteiten, de invloed van pure online spelers zoals Amazon en nog veel meer.

Het Amazon-effect

Het feit dat twee van de drie landen waar online kopen het meest voorkomt het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn, is deels te wijten aan het 'Amazon-effect', omdat Amazon in deze landen al geruime tijd een sterke online aanwezigheid heeft. Dit beïnvloedt het gedrag van consumenten en professionals zodanig dat zij meer openstaan voor online bestellen. Tapes en lakken zijn het meest online gekocht in Duitsland. Elektrisch gereedschap zoals schuurmachines en stofzuigers zijn de meest online gekochte producten in het Verenigd Koninkrijk.

Relatief hoog aandeel online aankopen in Nederland en Polen

In vergelijking met andere landen hebben ook Nederlandse en Poolse professionele schilders al ervaring met het online kopen van producten (21%). Dit valt op omdat Amazon minder actief is in deze landen, maar er is nog steeds een relatief groot deel van de professionele schilders dat ooit een product online hebben gekocht. Inzoomend op de producten die online zijn gekocht in Polen, is het interessant om te zien dat elektrisch gereedschap zoals schuurmachines en verfspuiten het meest online zijn gekocht. Ongeveer een derde heeft een schuurmachine gekocht en ongeveer 10% heeft vorig jaar online een verfspuit gekocht.  Dit is in lijn met de resultaten van andere onderzoeken onder consumenten en professionals in Polen, omdat ze over het algemeen meer openstaan voor online kopen.

Conclusie

Online kopen komt het meest voor in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. In andere onderzoeken onder verschillende doelgroepen lijkt het er nu al op dat consumenten en professionals in deze landen meer openstaan voor online kopen. Dit geldt ook voor de professionele schilders in Europa. Een toename van online kopen wordt verwacht in het komende decennium als gevolg van het feit dat veel professionele schilders met pensioen zullen gaan en jongere professionele schilders meer open staan voor online kopen. Deze stroom zal zijn effecten hebben in het toekomstige online koopgedrag van professionele schilders.