Ruim een derde van de woningeigenaren voert schilderwerk uit in 2018
Nederlanders hebben de “schildervibe” te pakken. Een derde van de respondenten is van plan in het voorjaar van 2018 binnen- en buitenschilderwerk te (laten) uitvoeren. Daarnaast geeft de meerderheid aan recentelijk schilderwerk te hebben gedaan. Dit blijkt uit een online onderzoek uitgevoerd door USP Marketing Consultancy onder 500 particuliere woningeigenaren in Nederland, in opdracht van Koninklijke OnderhoudNL, de grootste organisatie van onderhoudsbedrijven in het vastgoedonderhoud in Nederland.
1 op 3 is van plan schilderwerk uit te (laten) voeren
Van alle woningeigenaren geeft 35% aan om in het voorjaar van 2018 buitenschilderwerk zoals deuren en kozijnen, te (laten) verrichten. Daarnaast is 33% van plan om binnenschilderwerk voor de muren of het plafond te (laten) uitvoeren. Andere klussen, zoals CV-ketels, buitendeuren en kozijnen/profielen worden ook genoemd als verwacht voor 2018, maar minder vaak dan schilderwerk. Ongeveer 39% van de deelnemers geeft aan zelf de geplande klus uit te voeren, een even grote groep huurt hiervoor een vakschilder of professioneel onderhoudsbedrijf in, en 17% laat dit door een kennis of bekende doen.
Het aandeel woningeigenaren dat klussen uit laat voeren ligt beduidend lager voor huishoudens met een inkomen van onder €1675. Daarnaast speelt ook het bouwjaar van het huis een rol in het al dan niet (laten) uitvoeren van klussen: voor huizen met een bouwjaar voor 1975 worden beduidend meer klussen verwacht dan voor huizen na dit bouwjaar.
Schilderwerk werd meer recent uitgevoerd dan andere klussen
Schilderwerk (zowel binnen als buiten) is over het algemeen recentelijk uitgevoerd. Een kwart van de deelnemers geeft aan dat er in de afgelopen 12 maanden schilderwerk uitgevoerd is, terwijl een derde zegt dat dit 2-3 jaar geleden gebeurd is.
Schilderwerk wordt vaker gedaan dan bijvoorbeeld het zetten en/of vervangen van glas of onderhoud aan de gevel. Meer dan 50% van de glas- en gevelklussen is langer dan 5 jaar geleden of nog nooit uitgevoerd.
Meer weten?
Neem contact op met Stephane Mennen

Gerelateerd nieuws
Zolder renovaties populairder dan ooit
European Home Improvement Monitor - USP Marketing Consultancy Thuiswerken leidt tot veranderende woningbeh... Lees meer
Taaie trends en hun invloed op materialen in de bouwsector
European Architectural Barometer Q2 2020 - USP Marketing ConsultancyHout is in opkomst De bovenstaand... Lees meer
Merkonderzoek is essentieel om te weten waar jouw merk staat ten op...
Om een duidelijk overzicht te hebben van wat voor beeld professionals van een merk hebben, is een ‘brand aw... Lees meer