Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Traditioneel bestellen nog steeds het belangrijkst; online bestellen het hoogst in Nederland en Duitsland

De traditionele gespecialiseerde groothandel is nog steeds het meest gebruikte kanaal door Europese HVAC-installateurs en loodgieters. Maar ook de manier van bestellen bij de groothandel ondergaat, naast omnichannel-ontwikkelingen (rechtstreeks van fabrikant, online winkels enz.), veranderingen. Dit is een van de resultaten van het Q3 2017 rapport van de European Mechanical Installation Monitor, thema: "Purchase Channels." USP Marketing Consultancy heeft onderzocht welke inkoopkanalen (puur online, gespecialiseerde groothandel, bouwmarkten, enzovoort) worden gebruikt door de Europese HVAC-installateurs en loodgieters en welk aandeel van de portemonnee elk kanaal heeft. De resultaten van dit onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn gebaseerd op 1.200 succesvolle interviews met HVAC installateurs & loodgieters in zes Europese landen.

Manier van bestellen bij de traditionele gespecialiseerde groothandel

In Duitsland, Polen, Frankrijk, België en Nederland kopen bijna alle HVAC installateurs en loodgieters in bij de traditionele gespecialiseerde groothandel. Het aandeel van de wallet-uitgaven daar is ook aanzienlijk (boven de 70%). Naast het analyseren van het aandeel wallet per kanaal, onderzocht USP Marketing Consultancy ook de manier van bestellen. In dit geval richten we ons op de manier van bestellen bij de traditionele gespecialiseerde groothandel, omdat het nog steeds het belangrijkste kanaal is dat wordt gebruikt.

Traditioneel bestellen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Polen

Van bestellingen die geplaatst worden bij de traditionele gespecialiseerde groothandel, wordt 92% van de aankopen op dit kanaal traditioneel gedaan (via telefoon, fax, aan de balie in de winkel, via de vertegenwoordiger, e-mail enz.). Ongeveer 88% van de aankopen bij de traditionele gespecialiseerde groothandel in Polen en Frankrijk worden traditioneel besteld. Dit betekent dat slechts een minderheid van de aankopen online wordt besteld via de webshop of het web platform van de groothandel.

Online bestellen in Nederland, Duitsland en België

In Nederland, Duitsland en België heeft online bestellen al een aanzienlijk aandeel bereikt. Ongeveer de helft van de aankopen bij de traditionele gespecialiseerde groothandel in Nederland gebeurt online. Voor Duitsland is dit 41% en voor België - 24%.

Conclusie

Het is duidelijk dat traditioneel bestellen bij de gespecialiseerde groothandel nog steeds het belangrijkst is. Online bestellen bij de gespecialiseerde installatiegroothandel heeft al een aanzienlijk aandeel bereikt in landen als Nederland en Duitsland. Een van de redenen dat online bestellen bij de gespecialiseerde groothandel in Nederland zo ontwikkeld is heeft te maken met de Technische Unie. De Technische unie, of terwijl de grootste groothandel in Nederland, heeft een sterke focus en toewijding gelegd op hun online besteloperatie. Er zijn landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, waar online bestellen zich nog niet heeft ontwikkeld. Het is erg belangrijk om de ontwikkelingen in de manier van bestellen te blijven volgen, omdat veranderingen in het bestelgedrag aanzienlijke gevolgen zullen hebben voor de rol van de groothandel. Als installateurs, zoals in Nederland, hun producten bestellen via de webwinkels van de groothandel, zal er veel minder persoonlijk contact en gelegenheid zijn voor de groothandels om bepaalde producten te promoten en te pushen.