Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Voorkeur voor A-merken in de meeste Europese landen, Duitsland een uitzondering

In de meeste gevallen wordt een verfbeurt door de consument zelf uitgevoerd, dit laat zien dat de consument een belangrijke doelgroep is voor de verffabrikanten. De meerderheid (61%) van de Europese doe-het-zelfconsumenten geeft duidelijk aan dat A-merken de voorkeur krijgen boven private labels. Slechts 32% van de Europese consumenten heeft een voorkeur voor private labels. Er zijn verschillen per land, zo hebben in Polen de A-merken voor verf veel meer voorkeur. Dit zijn enkele resultaten van het Rapport European Home Improvement Monitor Q3 2018, waarin wordt ingezoomd op branding in de markt voor home improvement. De resultaten zijn gebaseerd op 1.866 online interviews met consumenten in elf Europese landen die een verfbeurt hebben uitgevoerd.

Duidelijke voorkeur voor A-merken in Europa

De Europese doe-het-zelfconsumenten geven duidelijk aan dat er een voorkeur is voor A-merken bij het uitvoeren van een verfbeurt. Deze voorkeur voor A-labels is het hoogst in Polen (89%), gevolgd door Spanje (65%), Nederland (63%), Zweden (63%) en België (62%). In andere Europese landen ligt dit percentage lager.

Toch geeft 32% van de Europese consumenten de voorkeur aan een private label van de doe-het-zelfverkoper. Deze voorkeur voor private labels is het hoogst in Duitsland (48%), Oostenrijk (44%), Denemarken (40%) en Frankrijk (38%). De laagste voorkeur voor private labels is te vinden in Polen (9%). 

Hoogste voorkeur voor A-merken is te vinden in Polen

A-merken krijgen het meeste voorkeur in Polen (89%). Dekoral (PPG) en Dulux (AkzoNobel) zijn enkele van de bekendste merken in Polen. In het Q3 2018 rapport heeft USP Marketing Consultancy merkaspecten gemeten als 'Beste kwaliteit', 'Waar voor je geld', 'Trust' en de 'Easiness to apply the product'. Dulux en Dekoral scoren zeer goed op deze parameters. Ongeveer 45% van de consumenten geeft Dulux een 9 of een 10 voor 'Beste kwaliteit' en ongeveer 47% van de consumenten geeft Dekoral een 9 of een 10 voor 'Trust'.

Laagste voorkeur voor A-merken in Duitsland en Oostenrijk

In Duitsland geeft slechts 45% van de doe-het-zelfconsumenten de voorkeur aan A-merken, 48% geeft de voorkeur aan private labels. Een sterke aanwezigheid van doe-het-zelf retailers zoals Hornbach en OBI is een van de redenen waarom dit resultaat voor Duitsland zo anders is dan in andere landen. Ook het bewustzijn van Sigma, Sikkens en Histor is vrij laag in Duitsland, terwijl het bewustzijn van merken zoals AkzoNobel en PPG in andere landen veel hoger ligt. Alleen in Oostenrijk is er min of meer hetzelfde beeld als in Duitsland.

Conclusie

Het is zo dat Europese doe-het-zelfconsumenten de voorkeur geven aan A-merken boven private labels, dit benadrukt het belang van de aanwezigheid van A-labels in de Europese doe-het-zelfwinkels naast de private labels. De eigen merken en private labels zijn momenteel verkrijgbaar in elke doe-het-zelfwinkel in de verfcategorie. Er zijn echter duidelijke verschillen per land in de voorkeuren van de consument. Dit moet resulteren in het aanbieden van een ander assortiment per land, bijvoorbeeld meer private label opties voor consumenten in Oostenrijk en Duitsland en een grotere focus op A-merk in de schappen van Poolse doe-het-zelfwinkels. Ook door het creëren van een online assortiment moeten deze inzichten in overweging worden genomen.