Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Wanneer geen training aanbieden aan w-installateurs?

Na meer dan een jaar pandemie en praten over de impact van die pandemie op sectoren zoals de Europese installatiemarkt, verlangt ongetwijfeld iedereen er naar om terug te gaan naar normaal. In het geval van de installatiesector betekent ‘normaal’ het analyseren van de impact van trends zoals kwalitatieve en kwantitatieve arbeidstekorten, veroorzaakt door een tekort aan gekwalificeerde installateurs die ondertussen te maken hebben met systemen die steeds complexer worden, veranderende wet- en regelgeving, digitalisering, en ga zo maar door.

Trainingen zijn voor installateurs een essentieel middel om die ontwikkelingen bij te houden en om minder ervaren installateurs bekwaam te maken. Daarnaast is het voordeel voor fabrikanten en groothandels die trainingen aanbieden, dat de band die hun klanten met hun merken en bedrijf hebben, versterkt wordt. Maar in drukke tijden kunnen installateurs moeilijk de tijd vinden om trainingen te volgen, trainingen die ze uiteindelijk helpt tijd te besparen.   

Gezien die paradox is het essentieel om te weten wanneer installateurs wél tijd hebben om trainingen te volgen. Daarom hebben we 700 w-installateurs en loodgieters uit 6 Europese landen die vraag gesteld tijdens de interviews voor het Q1 2021 rapport van de European Mechanical Installation Monitor van USP Marketing Consultancy. 

Wanneer geen training aanbieden aan w-installateurs?
European Mechanical Installation Monitor Q1 2021 - USP Marketing Consultancy

In Duitsland, Frankrijk en Polen lijkt de winter de voorkeur te hebben om trainingen te volgen. Hoewel januari en februari ook hoog scoren in het Verenigd Koninkrijk, is juli daar volgens de installateurs toch de beste maand voor trainingen. In België ligt de voorkeur rond de maand mei.

En dan is er nog Nederland, waar de verschillen erg klein zijn. Dat kan betekenen dat veel Nederlandse installateurs het eigenlijk altijd te druk hebben voor training, of dat ze gewoon geen voorkeur hebben, misschien omdat het weer in Nederland dikwijls vier seizoenen in een dag laat zien.

Seizoen en weer maken het verschil

Wat heeft het weer er nou mee te maken? Nou, op dit moment hebben we het zelfs liever over het weer dan over de pandemie, en dit onderwerp staat ons dat gelukkig toe omdat voorkeur voor trainingstijden af hangen van seizoen en weersverandering. Hoewel w-installateurs uit verschillende landen geen voorkeur voor periode van training delen, zijn ze het wel eens over de periode waarin ze liever geen training volgen.

Wanneer in de herfst dagen korter worden en de temperatuur zakt zijn installateurs in alle landen druk om de installaties van hun klanten winterklaar te maken. Wanneer installaties, die in de warme zomermaanden weinig actief zijn geweest, weer volop aanstaan om de dalende temperatuur het hoofd te bieden, doen zich vaak onverwachte problemen voor die snel gerepareerd moeten worden. Naast die herfst periode lijken de laatste dagen van de zomer ook niet de voorkeur te hebben van installateurs uit Duitsland, Polen en Frankrijk.  

Het juiste tijdstip maakt het verschil

Wat de reden ook mag zijn, de meeste w-installateurs uit het Verenigd koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Polen, België en Nederland zijn het er over eens dat de periode tussen augustus en november geen beste tijd is om training te volgen. Maar wat betekent dat voor fabrikanten?

Zoals blijkt uit de resultaten van het Q1 2021 rapport van de European Mechanical Installation Monitor zijn voor installateurs de fabrikanten de belangrijkste bron van informatie over trainingen. Dat is een mooie positie om te benutten. Het voorgaande laat zien dat je Europese installateurs in bepaalde maanden beter niet kan lastig vallen met trainingen. Maar wat als je die installateurs de informatie over en mogelijkheden voor training net na die periode aanbiedt, net na die drukke maanden waarin ze waarschijnlijk zijn geconfronteerd met bepaalde problemen die voorkomen kunnen worden door bepaalde trainingen te volgen?

Om te weten te komen welke bepaalde problemen installateurs ervaren en welke trainingen ze het liefst volgen in welk land verwijzen we naar het Q1 2021 rapport van de European Mechanical Installation Monitor van USP Marketing Consultancy.