Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Wat betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen voor een doe-het-zelfwinkel?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), de ethische en morele verantwoordelijkheid van een bedrijf voor haar impact op milieu, maatschappij en economie, is om verschillende redenen een veelbesproken onderwerp. Naast de inherente filosofie om de wereld simpelweg beter achter te laten dan je hem gevonden hebt, of regelgeving die bepaalde aspecten die vallen onder maatschappelijk verantwoord ondernemen verplicht stelt, is MVO simpelweg belangrijk omdat consumenten het belangrijk vinden.

Dat betekent dat de inspanning van een bedrijf om maatschappelijk verantwoord te ondernemen een goed marketinginstrument is waarmee klanten worden aangetrokken door het imago en de reputatie van een bedrijf te verbeteren. Dat klinkt makkelijk, zolang je weet welke van de vele, soms vrij abstracte economische, milieutechnische en maatschappelijke aspecten die vallen onder MVO, door jouw potentiële klanten belangrijk worden gevonden. Wat zou bijvoorbeeld de beste manier zijn om het MVO-imago van een doe-het-zelfwinkel op te krikken?

Een doe-het-zelfwinkel is natuurlijk geen willekeurig voorbeeld, aangezien we verschillende aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben opgenomen in het Q1 2021 rapport van de  USP Marketing Consultancy European Home Improvement. In 11 Europese landen hebben we consumenten van doe-het-zelfproducten gevraagd welke MVO-aspecten zij belangrijk vinden.  

Initiatieven om de impact op het milieu te verbeteren worden belangrijk gevonden

Als je naar de top van de lijst van MVO-aspecten kijkt, hebben de bovenste vier aspecten een vrijwel gelijk belang. Rond de 70% van Europese consumenten vinden die vier aspecten belangrijk. Wat opvalt is de focus op milieutechnische MVO-aspecten. 

Wat betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen voor een doe-het-zelfwinkel?
European Home Improvement Monitor Q1 2021

Een breed assortiment milieuvriendelijke producten aanbieden, verpakt in milieuvriendelijke verpakkingen, zijn direct tastbare manieren om aan een beter milieu te werken. Consumenten zien en voelen deze aspecten direct wanneer ze door winkels en websites struinen. Actief bijdragen aan een beter milieu, een meer abstract aspect, wordt ook belangrijk gevonden.

Behalve het tegengaan van schade aan milieu zou het voorkomen van schade aan de mens ook hoog op de agenda van een doe-het-zelfwinkel moeten staan. 70% van de Europese consumenten vinden het belangrijk dat rechten van werknemers worden gerespecteerd, zowel op de vloer van de doe-het-zelfzaak zelf, als in haar toeleveringsketens. Bovendien zijn het stimuleren van diversiteit onder personeel en bijdragen aan de lokale gemeenschap sociale MVO-aspecten, die het beeld wat consumenten van een winkel hebben kunnen verbeteren.

Loont het de moeite wel?

Wellicht vind je de bovenstaande MVO-aspecten zelf ook belangrijk en zie je bovendien het voordeel van weten welke aspecten het belangrijkst gevonden worden door consumenten, maar trekt het verbeteren van die aspecten nou echt meer consumenten naar je winkel? Volgens de meerderheid van die consumenten wel. 57% van Europese consumenten zegt dat hun keuze voor een doe-het-zelfwinkel wordt beïnvloed door de bovenstaande aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen. En als je enkel kijkt naar millenials stijgt dat aandeel zelfs naar 65%.

Dus verantwoordelijkheid nemen door MVO-strategieën en beleid uit te voeren is niet alleen ethisch een goede zaak, het is ook goed zaken doen voor een doe-het-zelfwinkel omdat het zich zal uitbetalen in meer klanten die meer geld uitgeven in jouw winkel. Reden te meer om gedetailleerder informatie te vergaren over het belang van MVO-aspecten in de landen waar je opereert. Die informatie staat in het Q1 2021 rapport van de European Home Improvement Monitor van USP Marketing Consultancy.