Wonen binnen de ring door transformatie
Tijdens de Provada kwam ik bij de stand van AM een aantal oude bekenden tegen. Architecten en urbanisten die gewerkt hadden aan nieuwe scenario’s (Klik hier voor het artikel) voor het verdichten van de binnenstad van Rotterdam. Er is weer veel vraag naar woningen in de stad en de woningmarkt is ook in Rotterdam zodanig aangetrokken dat ontwikkelaars kansen zien voor transformatie, herbestemming en complexe binnenstedelijke ontwikkeling. Buiten de havengebieden is het ook zoeken naar plekken om nieuwe woningen te realiseren. De zoektocht naar geschikte plekken om binnenstedelijk te ontwikkelen is niet uniek voor Rotterdam. Het is een ontwikkeling die te zien is in alle grote steden. De vraag daarbij is steeds wat de potentie is van een bepaalde plek gezien de complexiteit van de situatie waarin het project gerealiseerd moet worden in combinatie met het vinden van de doelgroep die voor de stad, de ontwikkelaar en/of woningcorporatie het meest rendement oplevert. Slim onderzoek helpt bij het bepalen van de potentie van een plek en het optimaliseren van het rendement.
Hierbij moet ik ook steeds denken aan wat je met het bedrijventerrein kan waar het kantoor van USP Marketing Consultancy staat: Het Brainpark te Rotterdam nabij de Erasmus Universiteit. Het bedrijventerrein ligt binnen de ring vlakbij de snelweg en een metrostation. Basisvoorzieningen zijn om de hoek en de campus van de universiteit biedt diverse horeca gelegenheden. Ondanks dat, staan veel kantoren leeg. De gemeente Rotterdam onderzoekt daarom ook wat er aan de hand is en welke mogelijkheden er zijn. Uit de vragenlijst die we als bedrijf kregen leek transformatie naar wonen geen optie.
Uit onderzoek weet ik dat mensen onder de juiste omstandigheden best op een bedrijventerrein willen wonen. (Klik hier voor het artikel) Het glooiende en parkachtige landschap van het Brainpark heeft zeker potentie. Volgens mij is er heel veel potentie voor een innovatieve mix van wonen en werken. Het vraagt alleen wat ruimte in het denken van alle stakeholders, wat ontwerpkracht voor een briljant concept en goed onderzoek om de maximale potentie te matchen met de juiste doelgroep. Er zijn genoeg kansen voor bedrijventerreinen en andere plekken met leegstand om te transformeren of te verdichten. We worden graag uitgedaagd om mee te denken over het maximaliseren van de potentie van een plek.
Wiebe de Ridder
Business Unit Manager Wonen & Vastgoed
USP Marketing Consultancy BV
M: +31 (0)6-24672680
E: deridder@usp-mc.nl
Gerelateerd nieuws
Zolder renovaties populairder dan ooit
European Home Improvement Monitor - USP Marketing Consultancy Thuiswerken leidt tot veranderende woningbeh... Lees meer
Taaie trends en hun invloed op materialen in de bouwsector
European Architectural Barometer Q2 2020 - USP Marketing ConsultancyHout is in opkomst De bovenstaand... Lees meer
Merkonderzoek is essentieel om te weten waar jouw merk staat ten op...
Om een duidelijk overzicht te hebben van wat voor beeld professionals van een merk hebben, is een ‘brand aw... Lees meer