Geschiedenis

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit.

Een informatiepartner en sparringpartner
1 aug 1993

Een informatiepartner en sparringpartner

USP Marketing Consultancy wordt door Jan-Paul Schop en Ronald Provoost opgericht. Er wordt begonnen in een kleine lege kamer bij de vleeswarenfabriek van de familie. Doel van USP is de bouwsector,  Home improvement, installatiesector en vastgoedmarkt te voorzien van gedegen marktinformatie. Hieraan komt binnen deze sectoren steeds meer behoefte omdat het marketing denken bij de fabrikanten en handel maar ook andere partijen uit de bedrijfskolom toeneemt. Omdat USP vanaf het begin kiest voor de sectoren bouw, woon, home improvement, vastgoed en installatiebranche, ontwikkelt het bedrijf zich in de jaren die volgen tot een echte marktspecialist.

Op maat onderzoek en Multi-client en eerste kantoor wordt betrokken
2 okt 1995

Op maat onderzoek en Multi-client en eerste kantoor wordt betrokken

Omdat de klanten van USP in dezelfde sector actief zijn hebben zij regelmatig vergelijkbare onderzoeksvragen. Om de markt van goede informatie te voorzien worden tegen betaalbare prijzen diverse multi-client onderzoeken opgezet. Zo is er bijvoorbeeld een verkenning van de verfmarkt, een naamsbekendheid & imago meting onder bouwprofessionals en wordt jaarlijks de tevredenheid met de handelaren in kaart gebracht. Deze onderzoeken maken USP steeds bekender waardoor de organisatie in toenemende mate voor maatwerk onderzoeken wordt gevraagd. USP onderzoekt dan in opdracht van een individuele partij (veelal fabrikanten), strategische vraagstukken.

Het volgende kantoor pand
3 sep 1998

Het volgende kantoor pand

De groei gaat hard door. Een groter kantoor is dan ook hard nodig. 

De volgende verhuizing
4 jan 2001

De volgende verhuizing

USP is inmiddels in Nederland een meer dan serieuze partij geworden. En het kantoor wordt wederom te krap om de groei nog langer te huisvesten. Het volgende kantoor werd betrokken

Oprichting BouwKennis
5 jan 2002

Oprichting BouwKennis

Het aantal multi-client rapporten dat USP levert neemt fors toe. Daarnaast groeit de behoefte van de markt aan een continue beschikbaarheid van bepaalde kerncijfers over de bouwsector en woningmarkt. Dit leidt tot de oprichting van de dochteronderneming BouwKennis. De doelstelling is om strategische marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig te maken. BouwKennis volgt de markt, biedt oplossingen en verrijkt informatie met marktonderzoek.

7 jan 2006

USP slaat zijn vleugels uit

Het bedrijf groeit heel snel. Dat komt vooral omdat de dienstverlening van USP zich niet alleen tot Nederland beperkt. Inmiddels doet het bedrijf veel internationaal onderzoek in onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Scandinavië, Oost-Europa en China.  Het doel van deze internationale onderzoeken gaat van strategische marktverkenning, tot evaluaties van projecten en marktconcepten. Veel projecten hebben vaak een verkennend karakter. Wanneer groei in de eigen regio door bijvoorbeeld krimp moeilijk haalbaar is, kan een introductie in een land of een gedeelte van een land interessant zijn. Inzicht in de handelswijze, de distributie, de invloeden van de diverse marktpartijen en de werkelijke potentie zijn dan essentieel. USP bouwt in dit soort vraagstukken in de loop der jaren veel internationale ervaring op.

29 jan 2007

Oprichting Bau Info Consult Düsseldorf

Om de groeiende vraag naar marktinformatie in de Duitse markt te voorzien wordt Bau Info Consult opgericht. Bau Info Consult en USP werken nauw samen waardoor vergaande kennis van de Duitse bouwsector wordt opgedaan.

Huidige pand betrokken
18 mei 2008

Huidige pand betrokken

USP groeit uit zijn jasje en verhuizing naar het pand aan de Max Euwelaan 51 in Rotterdam is nodig. Nadat USP in zijn geschiedenis al drie keer eerder was verhuisd vanwege groei in personeel, wordt in 2008 een pand betrokken dat met het oog op verdere doorgroei toekomstbestendig is.

Opzet Arch-Vision
18 jun 2009

Opzet Arch-Vision

In opdracht van één van de grotere investeringsmaatschappijen in Nederland wordt Arch-Vision opgezet. Een continu onderzoek onder architecten in acht Europese landen. De gegevens dienen als input voor bouwprognoses en brengen trends in kaart. De exposure uit dit onderzoek zet USP ook op de kaart bij de grote spelers in de bouw en installatie sector buiten Nederland, waarmee de snelle internationale groei wordt ingezet.

Start European Home Improvement Monitor
18 jan 2013

Start European Home Improvement Monitor

Om ons als serieuze speler in de Home Improvement & DIY markt  te positioneren, wordt met de European Home Improvement Monitor begonnen. Dit onderzoek loopt in 11 landen en jaarlijks worden hiervoor maar liefst 26.400 consumenten bevraagd. 

Opzet European Installation Monitor (HVAC)
18 apr 2014

Opzet European Installation Monitor (HVAC)

Veel klanten van Arch-Vision willen ook graag voor HVAC installateurs een onderzoek dat inzicht geeft in de omzetontwikkeling, prognoses en trends. Sindsdien wordt dit onderzoek elk kwartaal in zes landen uitgevoerd. Met deze monitor heeft USP binnen de Europese installatiesector een grote positie verworven. 

22 sep 2015

Management verandering

De initiële medeoprichter verlaat het bedrijf. USP wordt nu door Jan-Paul Schop en zijn managementteam aangestuurd.

Start European Electrical Installation Monitor
18 okt 2016

Start European Electrical Installation Monitor

De trend is naar electric en dat maakt naast de HVAC installer ook de Electrical installer alsmaar belangrijker. Daarvoor heeft USP de European Electrical Installation Monitor opgezet. Elk kwartaal wordt hiermee in zes verschillende landen een wezenlijk thema in kaart gebracht.

18 jan 2017

USP groeit door

Bij USP Marketing Consultancy werken momenteel 50 consultants en onderzoekers. Het aandeel internationale projecten is inmiddels 70% van het totaal geworden. Onze opdrachtgevers zijn met name de grote multinationals waarmee ook de dynamiek bij USP is verandert. De voertaal is meestal Engels en we leggen de lat hoog. De Rotterdamse no-nonsense cultuur blijft hoe dan ook hoog in het vaandel staan. We merken dat deze gewaardeerd wordt door onze klanten en de groei gaat door….