Onze marktonderzoeken

Marktrapporten

See all
usp

Trends I gepubliceerd 15 December 2023

Ecommerce

E-commerce is booming en speelt een steeds belangrijkere rol in de Europese bouw-, installatie- en DHZ markt. E-commerce biedt retailers, groothandels, leveranciers en fabrikanten kansen om meer klanten en verkopen te genereren, aangezien consumenten steeds meer gewend zijn aan het gemak van online bestellen.

Om inzicht te krijgen in de huidige status, groei en effecten van e-commerce op de bouw-, installatie- en DHZ markt voert USP Marketing Consultancy meerdere onderzoeken per jaar uit. Deze kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken laten allemaal zien dat e-commerce niet meer weg te denken is uit deze markt en hier nog vele kansen liggen.

Welke invloed heeft het nu al op de branche?

De digitale volwassenheid van de bouw- en installatiemarkten loopt achter in vergelijking met de doe-het-zelfmarkt. Niettemin zal het overgrote deel van de bouw- en installatiebedrijven meer investeren in hun e-commercebeleid. Dit komt voornamelijk door de voortdurende vraag van klanten, een fundamentele verandering in hoe de industrie bestellingen plaatst, en het besef dat de sector inderdaad achterloopt.

Aanjagers van E-commerce in bouw en installatie

Als het gaat om e-commerce in de bouw, weten organisaties steeds beter wat ze willen. In essentie is de grootste wens een oplossing voor het databeheer, zodat e-commerce zonder problemen kan worden gebruikt. Het is ook belangrijk om handmatige fouten in de gegevens te verminderen. Deze sterke focus op het stroomlijnen van activiteiten en het besparen van tijd is logisch gezien de groei die de bouwsector heeft doorgemaakt.

Terwijl de meeste organisaties in de bouwsector zich bevinden in de begin- of middelfase van de e-commerce curve, zijn veel distributeurs al in een meer volwassen fase. De urgentie voor distributeurs om innovatie te omarmen kan liggen in de opkomst van rechtstreekse verkoop aan consumenten. Distributeurs worden waarschijnlijk gedwongen om te digitaliseren vanwege de bedreiging die wordt gevormd door fabrikanten en groothandels die rechtstreeks aan consumenten verkopen.

BIM stimuleert ook de groei van e-commerce

Echter, zelfs de meest volwassen e-commerce organisaties in de bouwsector blijven achter bij sectoren zoals de detailhandel. Groei in de bouwsector zal deels plaatsvinden vanwege de behoefte aan Building Information Modelling (BIM). BIM is in de afgelopen jaren veranderd van een leuke oplossing voor productiviteit op de bouwplaats naar een digitaal model dat centraal staat in de digitalisatieplannen van organisaties: een model waar bouwmaterialenbedrijven steeds meer op zullen vertrouwen om succesvol te zijn.

Omnichannel wordt de nieuwe norm

De traditionele manier van afzonderlijke handelskanalen verdwijnt steeds meer in Europese landen, niet alleen op de B2C-markt maar ook op de B2B-markt. In het verleden leverden fabrikanten hun producten alleen aan professionele handelaren of groothandels (algemeen en gespecialiseerd). Deze kanalen verkochten de producten aan professionals. Vandaag de dag is het besluitvormingsproces veel gecompliceerder dan enkele decennia geleden en zijn er talloze (online) koopmogelijkheden. Deze ontwikkeling heeft geleid tot een verschuiving van het traditionele drielaags model naar het huidige dynamische model.

Veranderend zoek- en koopgedrag van professionals

De groei van e-commerce versterkt het online zoek- en aankoopgedrag van professionals. Dit is niet verrassend, aangezien e-commerce veel voordelen biedt voor professionals. De snelheid van bestellen, levering en kostenbesparingen zijn bijvoorbeeld zeer belangrijke voordelen, aangezien bouwprojecten steeds sneller moeten worden opgeleverd.

Welke invloed heeft e-commerce op online zoek- en koopgedrag?

  • Architecten maken regelmatig gebruik van online bronnen om op de hoogte te blijven van trends en nieuwe oplossingen. Ze zoeken ook veel op internet naar technische producteigenschappen. Ze maken over het algemeen veel gebruik van internet, en specifiek de websites van fabrikanten en platforms voor architecten, als bronnen van informatie.
  • Aannemers verwachten dat het aandeel van de totale uitgaven bij puur online winkels in de komende jaren sterk zal groeien. Op dit moment hebben puur online winkels een relatief laag marktaandeel (tussen 1% en 6%) in vergelijking met andere kanalen. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn koplopers met de hoogste verwachte groei, voornamelijk vanwege onderscheidende kenmerken, snelle bezorgdiensten en handige bestelmethoden.
Aandeel aannemers dat koopt bij pure online winkels
UK Germany France Poland Belgium Netherlands Spain
Huidig aandeel 57% 27% 5% 21% 12% 18% 10%
Verwacht aandeel over 5 jaar 82% 40% 12% 30% 27% 48% 17%
  • De overgrote meerderheid van de installateurs koopt hun producten online, ongeacht het kanaal. Er is echter een groot verschil tussen de elektrotechnische installateurs en de HVAC-installateurs. Dit verschil is voornamelijk te wijten aan het type producten dat online kan worden besteld.

Het kopen van pure online webwinkels verloopt traag in de meeste landen. Bijvoorbeeld, het aandeel van de portemonnee dat installateurs besteden aan pure online winkels ligt rond de 4 tot 5 procent. In tijden van drukke schema’s en veel werk voor installatiebedrijven zien we dat ze de neiging hebben om terug te gaan naar hun traditionele leveranciers waar de meest noodzakelijke materialen te vinden zijn.

Aandeel installateurs dat online koopt, ongeacht het kanaal
UK Germany France Poland Belgium Netherlands Spain
E-installer 87% 89% 56% 68% 81% 92% 50%
HVAC-installer 51% 59% 22% 27% 43% 76% n/a

E-commerce in de woningverbeteringssector

Het online aandeel van aankopen voor doe-het-zelf in Europa is gegroeid van 8,5% in 2019 naar 13,2% in de eerste helft van 2020. Hoewel fysieke doe-het-zelfwinkels dit jaar groeien in omzet, verliezen ze marktaandeel aan het online kanaal. Gevestigde spelers moeten zich daarom verdedigen tegen het risico van e-commerce en de mogelijkheden van e-commerce benutten.

Amazon steeds vaker het startpunt in de online reis

Het feit dat online winkels steeds vaker worden gebruikt als startpunt voor de aankoop van doe-het-zelfproducten is een zorgwekkende ontwikkeling voor bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels. In de meeste landen geven consumenten de voorkeur aan Amazon als startpunt bij het kopen van specifieke doe-het-zelfproducten. Dit is zorgwekkend omdat de bouwmarkt in dit geval mogelijk helemaal geen contactpunt meer is in de klantreis. Dit kan leiden tot een snel verlies van marktaandeel voor bouwmarkten, wat op de lange termijn negatieve gevolgen kan hebben als de uitgaven voor doe-het-zelfproducten weer normaal worden.

Wat komt hierna?

Doordat klanttevredenheid steeds belangrijker wordt in de bedrijfsvoering van retailers, groothandels, leveranciers en fabrikanten, worden klanten steeds meer verwend. Als gevolg hiervan nemen de verwachtingen van de klant toe en hebben ze het volgende nodig:

  • Goedkoop of gratis retourneren
  • Geen verzendkosten
  • Een website waar informatie over producten gemakkelijk te vinden is
  • 24/7 lage respons online klantenservice
  • Een wrijvingsloze koopervaring via telefoon en computer

Het beheren van meer klantgegevens om een voorsprong te behalen op de concurrentie

Gegevens worden steeds belangrijker. Door producten te verkopen via je webshop wordt een enorme hoeveelheid gegevens verzameld. Op basis van deze gegevens kan het aanbod worden aangepast aan wat de klant wil. Bovendien is er de afgelopen 5 jaar een enorme toename geweest van spraakgestuurde apparaten zoals Amazon Echo en Google Home, wat heeft geleid tot een parallelle sprong in consumenten die voice-commerce willen proberen. Naarmate er meer spraakgestuurde apparaten op de markt komen, zal deze trend alleen maar versnellen.

In B2C is Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) een groeiende trend, gericht op het bieden van een inspirerende en meeslepende klantbeleving. Er zijn ook geweldige mogelijkheden om AR en VR in B2B te gebruiken, zoals het aanbieden van de juiste onderdelen of op maat gemaakte ontwerpen.
We zien al dat B2C-bedrijven stappen zetten om hun milieueffect te verminderen. Dit omvat het benadrukken van de impact van bepaalde acties op hun klanten. Duurzaamheid is met name belangrijk voor millennials, wat relevant is omdat deze mensen de toekomstige CEO’s zijn die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product.

Context is de sleutel

Om een ​​overzicht te creëren van marktontwikkelingen en context te bieden voor klant-specifiek onderzoek, heeft USP Marketing Consultancy verschillende monitoren ontwikkeld. We doen voortdurend onderzoek naar marktontwikkelingen en effecten van belangrijke trends, zoals arbeidstekorten bij architecten, aannemers, HVAC-installateurs, elektro-installateurs, schilders en eindgebruikers, waarover regelmatig rapporten worden gepubliceerd.

Verse inzichten staan klaar

Onze laatste rapporten

Bekijk onze meest recente marktrapportages voor de bouw, -installatie en doe-het-zelf markten, gebaseerd of solide kwantitatief onderzoek.

Bouw

Doe-het-zelf

Installatie

Bouw

Behavioural segmentation and media usage report 2023

2023 75 pages

This report provides a comprehensive overview of purchase behaviour, products, and media usage, specifically focusing on European handymen. It delves into how handymen use media, and for what purposes, and examines their habits and preferences in terms of purchasing behaviour.

Bouw

Purchase behaviour 2023

2023 64 pages

Uncover the purchasing behaviors among painters in 2023. Understand the factors driving their choices and how they relate to product and brand preferences.

Bouw

Sustainability Q2 2023

2023 94 pages

Uncover architects' perspectives on sustainability in Q2 2023. Explore the evolving sustainable practices and the impact on architectural designs and project implementations.

Bouw

Media orientation Q1 2023

2023 95 pages

Unravel the media engagement trends among European architects in Q1 2023. Delve into how different media channels are utilized for information, inspiration, and professional growth.

Bouw

Sustainability & Circularity H1 2023

2023 54 pages

Explore the adoption of sustainability and circularity practices among contractors in H1 2023. Uncover the driving forces behind the shift towards more sustainable construction practices and the benefits reaped.

Bouw

Profiling, purchase behavior, product and brand scan 2022

2022 51 pages

This report offers a comprehensive overview of purchase behaviour, product, and brand scanning, with a specific focus on European handymen. Brand preferences are covered for each country, showing differences among spontaneous awareness, brand usage, and the most used brand, while the segment on purchase channels shows the type of buying behaviour and preferred channels handymen choose.

Doe-het-zelf

Branding Q3 2023

2023 93 pages

This report offers an extensive overview of the home improvement industry, with a focus on branding and the most popular brands within different categories. Within this report, you will gain insights into how customers perceive home improvement brands and what motivates them to buy certain products.

Doe-het-zelf

Purchase channels Q2 2023

2023 114 pages

The European Home Improvement Monitor offers valuable insights on purchase channels in the European home improvement industry, examining the evolving preferences and behaviors of consumers across traditional retail and emerging online platforms.

Doe-het-zelf

Sustainability Q1 2023

2023 73 pages

Delve into sustainability trends in the home improvement sector in Q1 2023. Discover consumer preferences and the shift towards eco-friendly home improvement solutions.

Doe-het-zelf

Rise of digital natives Q1 2022

2022 120 pages

Explore the impact of digital natives on the home improvement sector in Q1 2022. Discover how digitalization is shaping consumer behaviors and market trends.

Doe-het-zelf

Purchase Channels Q2 2022

2022 124 pages

Uncover the prevalent purchase channels in the home improvement sector during Q2 2022. Delve into consumer preferences and the factors influencing their purchasing decisions.

Doe-het-zelf

Branding Q3 2022

2022 187 pages

Discover the power of branding in the home improvement sector. Explore how strong branding influences consumer preferences and purchase decisions.

Installatie

Services in the Installation market Q2 2023

2023 111 pages

This report explores the type of support installers anticipate from manufacturers and to what degree. Alongside a thorough examination of installation services, the report presents a comprehensive overview of business development in the installation sector across important European countries.

Installatie

Sustainability Q1 2023

2023 99 pages

The European Mechanical Installation Monitor report provides a detailed analysis of the plumbing and HVAC industry. This report specifically focuses on sustainability aspects in the industry.

Installatie

Purchase channels Q3 2023

2023 106 pages

This report provides a comprehensive view of the attitudes of installers toward purchase channels, specifically among HVAC installers. In the report, you will find insights into buying behaviour, which channels are mostly used, which are growing, and whether online channels are gaining acceptance.

Installatie

Training needs Q2 2023

2023 106 pages

This report offers an overview of installers’ habits and preferences concerning their education. Furthermore, the report encompasses the pervasive challenge of workforce shortage and explores the sector’s strategies for resolving this issue.

Installatie

Media orientation Q1 2023

2023 119 pages

Understanding media orientation is crucial for businesses operating in the electrical installation sector. In today’s digital age, where media channels are constantly evolving, it is essential to identify the most effective platforms to reach and engage with target audiences. This report offers a comprehensive analysis of media usage within the industry, providing actionable insights that can drive impactful marketing campaigns.

Installatie

Media orientation Q4 2022

2022 81 pages