Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

'Brand health' is een relatief en veranderlijk concept. Om dit te weten dient men (frequent) te meten. De 'brand health index' methodiek is voorname wijze om de merkprestatie in kaart te krijgen.

De marktkennis van USP is onontbeerlijk om, binnen de bouw/installatie/DIY, de juiste merkfactoren te bepalen waarop een index gebaseerd moet worden. Al met al wordt de 'brand health' bepaald door 3 pijlers: ‘merk prestatie', merk positionering’ en ‘merk ervaring’. De variabelen, waarop deze pijlers gebouwd worden, worden klant-specifiek gepresenteerd en bepaald. Dit is de manier om uw merk op een relevante en werkbare wijze te tracken.

Merk prestatie wordt gemeten door de drie volgende aspecten:

  1. Spontane merkbekendheid: "Welke merken kent u?"
  2. Merk overweging: "Welke merken zou u overwegen te gebruiken"?
  3. Merkgebruik: "Welke merken gebruikt u"?

Merk positioning wordt gemeten door de drie volgende aspecten:

  1. Vertrouwen: "Dit is een merk dat ik vertrouw" (schaal 1 - 10)
  2. Onderscheidend zijn: "Dit merk is onderscheidend van andere merken" (schaal 1 - 10)
  3. Merkassociaties (emotioneel of functioneel): "Vind u de volgende aspecten bij het merk passen?"

Merk ervaring wordt wordt gemeten door de drie volgende aspecten:

  1. Net Promoter Score: "Hoe waarschijnlijk is het dat u het volgende merk zou aanbevelen aan anderen"?
  2. Tevredenheid: "Hoe tevreden bent u met dit merk?"
  3. Retentie: "Hoe waarschijnlijk is het dat dat u dit merk nogmaals zal kopen?"
Brand Health Index Model

Ook is het essentieel om een directe vergelijking te maken met concurrerende merken. Dit legt de aandachtspunten bloot waar u uw marketing inspanningen zou willen besteden.