USP Marketing Consultancy
a
M

De laatste Marktonderzoeken:

Smart homes

De markt voor slimme woningproducten en -installaties is jong, levendig en zeer breed. Het is zelfs zo breed dat het soms moeilijk te definiëren is. Het varieert van hoogwaardige, op maat gemaakte domoticasystemen die veel toepassingen voor verwarming, verlichting, beveiliging en entertainment regelen vanuit een geïntegreerde centrale app, tot kleine kant-en-klare oplossingen zoals een enkele lamp die via een app op je telefoon wordt bediend.

Deze interessante markt bevindt zich nog in zijn beginfase, wat betekent dat er veel kansen liggen voor fabrikanten en merken die innovatieve slimme woningproducten willen produceren. Tegelijkertijd kan deze jonge en snel ontwikkelende markt behoorlijk volatiel zijn en veel uitdagingen met zich meebrengen. Het speelveld verandert voortdurend. De constante stroom van nieuwe ontwikkelingen en innovaties, en de vele nieuwe en onbekende spelers kunnen het moeilijk maken om voorop te blijven lopen.

Uitdagingen USP kan u helpen deze te overwinnen

We hebben veel onderzoeken uitgevoerd om diverse klanten te helpen slagen in de smart home-markt, die grofweg kan worden onderverdeeld in verwarming, verlichting, beveiliging en entertainment.

Vragen waar ze mee worstelden, waren onder meer:

  • Wie beslist over slimme huisoplossingen en wie beïnvloedt ze?
  • Wie zijn je concurrenten en hoe blijf je ze voor?
  • Hoe worden prijzen beïnvloed door grote online spelers in deze markt?
  • Welke trends beïnvloeden deze markt en welke kansen creëren ze?

Trends en invloed op de smart home-markt

In zijn vroegste vorm bestond deze markt uit een high-end segment van domoticasystemen voor welvarende early adopters, wat resulteerde in het beeld van duur en exclusief te zijn. Dat is duidelijk niet langer het geval, en smart home producten en systemen zijn nu verkrijgbaar in een breder prijsbereik voor een breder publiek. Beschikbaarheid voor een breed publiek betekent echter niet automatisch brede acceptatie. De opkomst van smart home is niet de revolutie geweest waar smart apparaten vaak mee worden gehyped, althans niet in elke sector. 

De zoektocht naar duurzaamheid en een gezond klimaat is een goed voorbeeld van bredere trends die invloed hebben op de smart home-markt. Deze oproep heeft geleid tot een breed scala aan slimme apparaten voor thuis die helpen om energie te besparen, ofwel direct, zoals een slimme thermostaat, ofwel indirect, zoals een systeem dat automatisch gordijnen en ramen opent of sluit om een gezond binnenklimaat te creëren en een energieverslindende airconditioning te vervangen.

Net als duurzaamheid zijn grote trends als krapte op de arbeidsmarkt of vergrijzing van invloed. Installateurs hebben tijd nodig om vertrouwd te raken met nieuwe smarthome-systemen. Tijd ontbreekt vaak omdat de agenda’s vol zitten door de krapte op de arbeidsmarkt. Aangezien slimme producten over het algemeen gemakkelijker door jongere generaties worden overgenomen, is het voor een vergrijzende bevolking van zowel installateurs als consumenten moeilijker te overtuigen dat slimme huissystemen de investering waard zijn. 

Hoe kan USP helpen in de Smart Home-markt?

Onderzoeken die USP vaak uitvoert op het gebied van smart home zijn:

  1. Onderzoek naar marktverkenning
  2. Marktsegmentatie onderzoek
  3. Onderzoek naar productontwikkeling
  4. Klantreisonderzoek
  5. Driver-analyse

Context is de sleutel

Om een overzicht te creëren van marktontwikkelingen en context te bieden voor klantspecifieke onderzoeken, heeft USP Marketing Consultancy verschillende monitoren ontwikkeld. We onderzoeken voortdurend marktontwikkelingen en effecten van belangrijke trends zoals arbeidstekort bij architecten, aannemers, HVAC-installateurs, elektrotechnische installateurs, schilders en eindgebruikers, waarvan rapporten regelmatig worden gepubliceerd.

European Electrical Installation Monitor

Dit onderzoek helpt bij het begrijpen van de elektrische installateur, wat essentieel is voor een goede marketingstrategie en interne discussies. De European Electrical Installation Monitor biedt inzicht in de activiteiten van installateurs, hoe ze zich oriënteren, hun trainingsbehoeften, hun mate van digitalisering, enzovoort. De belangrijkste trends op deze markt worden elk kwartaal gemonitord in zeven Europese landen sinds 2016.

 

European Architectural Barometer

Elk kwartaal voorspelt het voorspellingsmodel van USP de toekomstige bouwvolumes in acht Europese landen. Naast het voorspellen van volumes, gebruiken we inzichten van architecten om belangrijke trends te bestuderen, zoals BIM, prefab, veranderingen in de DMU, de veranderende rol van architecten, enzovoort. Het kennen van waar, hoe en wanneer deze trends relevant worden, is de essentiële marktintelligentie die nodig is voor een goed onderbouwde strategische besluitvorming.

 

Painter Insight Monitor

De Painter Insight Monitor bestrijkt 8 belangrijke Europese markten, waarvoor 250 professionele schilders per jaar worden geïnterviewd per land. Dit levert een alomvattend beeld op van de Europese verf markt (interieur verf, exterieur muur verf en lakken) en verf-gerelateerde producten (acrylaatkitten, tapes, muurvullers, houtreparatie, verfspuitbussen, kwasten & rollers, etc.).

 

Laatste nieuws rondom smart home

We publiceren regelmatig nieuwsartikelen op basis van onze nieuwste marktonderzoeken. Lees hieronder onze meest recente artikelen over de smart home markt.

Neem contact met ons op

Voor meer informatie over onze expertise en onderzoek kunt u contact opnemen met onderstaande verantwoordelijke partner.
We kijken ernaar uit om u te helpen.

Neem contact op met onze expert:

Dirk Hoogenboom

Onderzoek

Klanttevredenheid

Krijg inzicht in de beleving van uw klanten en breng de tevredenheid in kaart.

Branding

Hoe kan uw merk zich beter onderscheiden van de concurrentie? Hoe wordt het merk waardevoller voor uw doelgroep?

Customer journey

Een customer journey is de individuele ervaring van een klant met uw bedrijf.

Product Ontwikkeling

Zorg voor inzicht vanuit de eindgebruiker van uw product. En voorzie daarmee de ontwikkeling en design teams van relevante input.

Markt exploratie

Zorg voor de inzichten die u nodig heeft om succesvol te zijn in nieuwe markten

Pricing

Pricing is en blijft de grootste winst factor. Wij helpen u de juiste prijs bepalen voor uw producten.

Segmentatie

Begrijp de onvervulde behoeftes van uw (potentiele) klanten, identificeer potentie voor groei en bereik uw doelgroep op een effectieve manier.

Marktomvang

Breng je potentiele ROI in kaart door de grootte van uw markt in kaart te brengen en realistische sales targets te bepalen voor nieuwe markten.

Driver analyse

Weet welke elementen van de klantervaring de meeste impact hebben op tevredenheid, aanbevelingen en klantbehoud.

Nieuws

​Lees onze artikelen gebaseerd op de inzichten uit onze marktrapporten. 

Case Studies

Marktonderzoek Case Studies en industrie specifieke ervaring geven achtergrond en diepgang aan elk onderzoek project.

Marktrapporten

Een overzicht van onze onderzoeksmonitors en de doelgroepen die we onderzoeken.

Over ons

Over ons, de organisatie en de mensen.

Over USP

Wat we doen, in woorden en getallen.

Ons team

Deze mensen maken USP.

Vacatures

We hebben verschillende uitdagende rollen.