USP Marketing Consultancy
a
M

De laatste Marktonderzoeken:

E-commerce

E-commerce is booming en speelt een steeds belangrijkere rol in de Europese bouw-, installatie- en DHZ markt. E-commerce biedt retailers, groothandels, leveranciers en fabrikanten kansen om meer klanten en verkopen te genereren, aangezien consumenten steeds meer gewend zijn aan het gemak van online bestellen.

Om inzicht te krijgen in de huidige status, groei en effecten van e-commerce op de bouw-, installatie- en DHZ markt voert USP Marketing Consultancy meerdere onderzoeken per jaar uit. Deze kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken laten allemaal zien dat e-commerce niet meer weg te denken is uit deze markt en hier nog vele kansen liggen.

Welke invloed heeft het nu al op de branche?

De digitale volwassenheid van de bouw- en installatiemarkten loopt achter in vergelijking met de doe-het-zelfmarkt. Niettemin zal het overgrote deel van de bouw- en installatiebedrijven meer investeren in hun e-commercebeleid. Dit komt voornamelijk door de voortdurende vraag van klanten, een fundamentele verandering in hoe de industrie bestellingen plaatst, en het besef dat de sector inderdaad achterloopt.

Aanjagers van E-commerce in bouw en installatie

Als het gaat om e-commerce in de bouw, weten organisaties steeds beter wat ze willen. In essentie is de grootste wens een oplossing voor het databeheer, zodat e-commerce zonder problemen kan worden gebruikt. Het is ook belangrijk om handmatige fouten in de gegevens te verminderen. Deze sterke focus op het stroomlijnen van activiteiten en het besparen van tijd is logisch gezien de groei die de bouwsector heeft doorgemaakt.

Terwijl de meeste organisaties in de bouwsector zich bevinden in de begin- of middelfase van de e-commerce curve, zijn veel distributeurs al in een meer volwassen fase. De urgentie voor distributeurs om innovatie te omarmen kan liggen in de opkomst van rechtstreekse verkoop aan consumenten. Distributeurs worden waarschijnlijk gedwongen om te digitaliseren vanwege de bedreiging die wordt gevormd door fabrikanten en groothandels die rechtstreeks aan consumenten verkopen.

BIM stimuleert ook de groei van e-commerce

Echter, zelfs de meest volwassen e-commerce organisaties in de bouwsector blijven achter bij sectoren zoals de detailhandel. Groei in de bouwsector zal deels plaatsvinden vanwege de behoefte aan Building Information Modelling (BIM). BIM is in de afgelopen jaren veranderd van een leuke oplossing voor productiviteit op de bouwplaats naar een digitaal model dat centraal staat in de digitalisatieplannen van organisaties: een model waar bouwmaterialenbedrijven steeds meer op zullen vertrouwen om succesvol te zijn.

Omnichannel wordt de nieuwe norm

De traditionele manier van afzonderlijke handelskanalen verdwijnt steeds meer in Europese landen, niet alleen op de B2C-markt maar ook op de B2B-markt. In het verleden leverden fabrikanten hun producten alleen aan professionele handelaren of groothandels (algemeen en gespecialiseerd). Deze kanalen verkochten de producten aan professionals. Vandaag de dag is het besluitvormingsproces veel gecompliceerder dan enkele decennia geleden en zijn er talloze (online) koopmogelijkheden. Deze ontwikkeling heeft geleid tot een verschuiving van het traditionele drielaags model naar het huidige dynamische model.

Veranderend zoek- en koopgedrag van professionals

De groei van e-commerce versterkt het online zoek- en aankoopgedrag van professionals. Dit is niet verrassend, aangezien e-commerce veel voordelen biedt voor professionals. De snelheid van bestellen, levering en kostenbesparingen zijn bijvoorbeeld zeer belangrijke voordelen, aangezien bouwprojecten steeds sneller moeten worden opgeleverd.

Welke invloed heeft e-commerce op online zoek- en koopgedrag?

  • Architecten maken regelmatig gebruik van online bronnen om op de hoogte te blijven van trends en nieuwe oplossingen. Ze zoeken ook veel op internet naar technische producteigenschappen. Ze maken over het algemeen veel gebruik van internet, en specifiek de websites van fabrikanten en platforms voor architecten, als bronnen van informatie.
  • Aannemers verwachten dat het aandeel van de totale uitgaven bij puur online winkels in de komende jaren sterk zal groeien. Op dit moment hebben puur online winkels een relatief laag marktaandeel (tussen 1% en 6%) in vergelijking met andere kanalen. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn koplopers met de hoogste verwachte groei, voornamelijk vanwege onderscheidende kenmerken, snelle bezorgdiensten en handige bestelmethoden.
Aandeel aannemers dat koopt bij pure online winkels
UK Germany France Poland Belgium Netherlands Spain
Huidig aandeel 57% 27% 5% 21% 12% 18% 10%
Verwacht aandeel over 5 jaar 82% 40% 12% 30% 27% 48% 17%

 

  • De overgrote meerderheid van de installateurs koopt hun producten online, ongeacht het kanaal. Er is echter een groot verschil tussen de elektrotechnische installateurs en de HVAC-installateurs. Dit verschil is voornamelijk te wijten aan het type producten dat online kan worden besteld.

Het kopen van pure online webwinkels verloopt traag in de meeste landen. Bijvoorbeeld, het aandeel van de portemonnee dat installateurs besteden aan pure online winkels ligt rond de 4 tot 5 procent. In tijden van drukke schema’s en veel werk voor installatiebedrijven zien we dat ze de neiging hebben om terug te gaan naar hun traditionele leveranciers waar de meest noodzakelijke materialen te vinden zijn.

Aandeel installateurs dat online koopt, ongeacht het kanaal
UK Germany France Poland Belgium Netherlands Spain
E-installer 87% 89% 56% 68% 81% 92% 50%
HVAC-installer 51% 59% 22% 27% 43% 76% n/a

 

E-commerce in de woningverbeteringssector

Het online aandeel van aankopen voor doe-het-zelf in Europa is gegroeid van 8,5% in 2019 naar 13,2% in de eerste helft van 2020. Hoewel fysieke doe-het-zelfwinkels dit jaar groeien in omzet, verliezen ze marktaandeel aan het online kanaal. Gevestigde spelers moeten zich daarom verdedigen tegen het risico van e-commerce en de mogelijkheden van e-commerce benutten.

Amazon steeds vaker het startpunt in de online reis

Het feit dat online winkels steeds vaker worden gebruikt als startpunt voor de aankoop van doe-het-zelfproducten is een zorgwekkende ontwikkeling voor bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels. In de meeste landen geven consumenten de voorkeur aan Amazon als startpunt bij het kopen van specifieke doe-het-zelfproducten. Dit is zorgwekkend omdat de bouwmarkt in dit geval mogelijk helemaal geen contactpunt meer is in de klantreis. Dit kan leiden tot een snel verlies van marktaandeel voor bouwmarkten, wat op de lange termijn negatieve gevolgen kan hebben als de uitgaven voor doe-het-zelfproducten weer normaal worden.

Wat komt hierna?

Doordat klanttevredenheid steeds belangrijker wordt in de bedrijfsvoering van retailers, groothandels, leveranciers en fabrikanten, worden klanten steeds meer verwend. Als gevolg hiervan nemen de verwachtingen van de klant toe en hebben ze het volgende nodig:

  • Goedkoop of gratis retourneren
  • Geen verzendkosten
  • Een website waar informatie over producten gemakkelijk te vinden is
  • 24/7 lage respons online klantenservice
  • Een wrijvingsloze koopervaring via telefoon en computer

Het beheren van meer klantgegevens om een voorsprong te behalen op de concurrentie

Gegevens worden steeds belangrijker. Door producten te verkopen via je webshop wordt een enorme hoeveelheid gegevens verzameld. Op basis van deze gegevens kan het aanbod worden aangepast aan wat de klant wil. Bovendien is er de afgelopen 5 jaar een enorme toename geweest van spraakgestuurde apparaten zoals Amazon Echo en Google Home, wat heeft geleid tot een parallelle sprong in consumenten die voice-commerce willen proberen. Naarmate er meer spraakgestuurde apparaten op de markt komen, zal deze trend alleen maar versnellen.

In B2C is Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) een groeiende trend, gericht op het bieden van een inspirerende en meeslepende klantbeleving. Er zijn ook geweldige mogelijkheden om AR en VR in B2B te gebruiken, zoals het aanbieden van de juiste onderdelen of op maat gemaakte ontwerpen.
We zien al dat B2C-bedrijven stappen zetten om hun milieueffect te verminderen. Dit omvat het benadrukken van de impact van bepaalde acties op hun klanten. Duurzaamheid is met name belangrijk voor millennials, wat relevant is omdat deze mensen de toekomstige CEO’s zijn die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product.

Context is de sleutel

Om een ​​overzicht te creëren van marktontwikkelingen en context te bieden voor klant-specifiek onderzoek, heeft USP Marketing Consultancy verschillende monitoren ontwikkeld. We doen voortdurend onderzoek naar marktontwikkelingen en effecten van belangrijke trends, zoals arbeidstekorten bij architecten, aannemers, HVAC-installateurs, elektro-installateurs, schilders en eindgebruikers, waarover regelmatig rapporten worden gepubliceerd.

European Electrical Installation Monitor

Dit onderzoek helpt bij het begrijpen van de elektrische installateur, wat essentieel is voor een goede marketingstrategie en interne discussies. De European Electrical Installation Monitor biedt inzichten in de activiteiten van installateurs, hoe ze zich oriënteren, hun trainingsbehoeften, hun mate van digitalisering, enzovoort. De belangrijkste trends op deze markt worden elk kwartaal gemonitord in zeven Europese landen sinds 2016.

 

 

Contractor Monitor

 

De belangrijkste doelstellingen van dit onderzoek zijn om fabrikanten van bouwproducten een goed begrip te geven van Europese aannemers (wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze zich gedragen) en de belangrijkste trends in de bouwmarkt.

 

 

 

 

Painter Insight Monitor

De Painter Insight Monitor omvat acht belangrijke Europese markten en er worden elk jaar 250 professionele schilders per land geïnterviewd. Dit biedt een uitgebreid overzicht van de Europese verfmarkt (binnenmuurverf, buitenmuurverf en lakken) en gerelateerde non-paint producten (acrylaatkit, tapes, vulmiddelen, houtreparatie, verfspuiten, kwasten en rollers, enzovoort).

Laatste nieuws rond E-commerce

Neem contact op

Voor meer informatie over onze expertise en onderzoek naar bouwmaterialen kunt u contact opnemen met onderstaande verantwoordelijke partner.
We helpen u graag verder.

Neem contact op met onze expert:

Dirk Hoogenboom

Onderzoek

Klanttevredenheid

Krijg inzicht in de beleving van uw klanten en breng de tevredenheid in kaart.

Branding

Hoe kan uw merk zich beter onderscheiden van de concurrentie? Hoe wordt het merk waardevoller voor uw doelgroep?

Customer journey

Een customer journey is de individuele ervaring van een klant met uw bedrijf.

Product Ontwikkeling

Zorg voor inzicht vanuit de eindgebruiker van uw product. En voorzie daarmee de ontwikkeling en design teams van relevante input.

Markt exploratie

Zorg voor de inzichten die u nodig heeft om succesvol te zijn in nieuwe markten

Pricing

Pricing is en blijft de grootste winst factor. Wij helpen u de juiste prijs bepalen voor uw producten.

Segmentatie

Begrijp de onvervulde behoeftes van uw (potentiele) klanten, identificeer potentie voor groei en bereik uw doelgroep op een effectieve manier.

Marktomvang

Breng je potentiele ROI in kaart door de grootte van uw markt in kaart te brengen en realistische sales targets te bepalen voor nieuwe markten.

Driver analyse

Weet welke elementen van de klantervaring de meeste impact hebben op tevredenheid, aanbevelingen en klantbehoud.

Nieuws

​Lees onze artikelen gebaseerd op de inzichten uit onze marktrapporten. 

Case Studies

Marktonderzoek Case Studies en industrie specifieke ervaring geven achtergrond en diepgang aan elk onderzoek project.

Marktrapporten

Een overzicht van onze onderzoeksmonitors en de doelgroepen die we onderzoeken.

Over ons

Over ons, de organisatie en de mensen.

Over USP

Wat we doen, in woorden en getallen.

Ons team

Deze mensen maken USP.

Vacatures

We hebben verschillende uitdagende rollen.