Smart homes
De markt voor slimme woningproducten en -installaties is jong, levendig en zeer breed. Het is zelfs zo breed dat het soms moeilijk te definiëren is. Het varieert van hoogwaardige, op maat gemaakte domoticasystemen die veel toepassingen voor verwarming, verlichting, beveiliging en entertainment regelen vanuit een geïntegreerde centrale app, tot kleine kant-en-klare oplossingen zoals een enkele lamp die via een app op je telefoon wordt bediend.
Deze interessante markt bevindt zich nog in zijn beginfase, wat betekent dat er veel kansen liggen voor fabrikanten en merken die innovatieve slimme woningproducten willen produceren. Tegelijkertijd kan deze jonge en snel ontwikkelende markt behoorlijk volatiel zijn en veel uitdagingen met zich meebrengen. Het speelveld verandert voortdurend. De constante stroom van nieuwe ontwikkelingen en innovaties, en de vele nieuwe en onbekende spelers kunnen het moeilijk maken om voorop te blijven lopen.
Uitdagingen USP kan u helpen deze te overwinnen
We hebben veel onderzoeken uitgevoerd om diverse klanten te helpen slagen in de smart home-markt, die grofweg kan worden onderverdeeld in verwarming, verlichting, beveiliging en entertainment.
Vragen waar ze mee worstelden, waren onder meer:
- Wie beslist over slimme huisoplossingen en wie beïnvloedt ze?
- Wie zijn je concurrenten en hoe blijf je ze voor?
- Hoe worden prijzen beïnvloed door grote online spelers in deze markt?
- Welke trends beïnvloeden deze markt en welke kansen creëren ze?
Trends en invloed op de smart home-markt
In zijn vroegste vorm bestond deze markt uit een high-end segment van domoticasystemen voor welvarende early adopters, wat resulteerde in het beeld van duur en exclusief te zijn. Dat is duidelijk niet langer het geval, en smart home producten en systemen zijn nu verkrijgbaar in een breder prijsbereik voor een breder publiek. Beschikbaarheid voor een breed publiek betekent echter niet automatisch brede acceptatie. De opkomst van smart home is niet de revolutie geweest waar smart apparaten vaak mee worden gehyped, althans niet in elke sector.
De zoektocht naar duurzaamheid en een gezond klimaat is een goed voorbeeld van bredere trends die invloed hebben op de smart home-markt. Deze oproep heeft geleid tot een breed scala aan slimme apparaten voor thuis die helpen om energie te besparen, ofwel direct, zoals een slimme thermostaat, ofwel indirect, zoals een systeem dat automatisch gordijnen en ramen opent of sluit om een gezond binnenklimaat te creëren en een energieverslindende airconditioning te vervangen.
Net als duurzaamheid zijn grote trends als krapte op de arbeidsmarkt of vergrijzing van invloed. Installateurs hebben tijd nodig om vertrouwd te raken met nieuwe smarthome-systemen. Tijd ontbreekt vaak omdat de agenda’s vol zitten door de krapte op de arbeidsmarkt. Aangezien slimme producten over het algemeen gemakkelijker door jongere generaties worden overgenomen, is het voor een vergrijzende bevolking van zowel installateurs als consumenten moeilijker te overtuigen dat slimme huissystemen de investering waard zijn.
Hoe kan USP helpen in de Smart Home-markt?
Onderzoeken die USP vaak uitvoert op het gebied van smart home zijn:
- Onderzoek naar marktverkenning
- Marktsegmentatie onderzoek
- Onderzoek naar productontwikkeling
- Klantreisonderzoek
- Driver-analyse
Context is de sleutel
Om een overzicht te creëren van marktontwikkelingen en context te bieden voor klantspecifieke onderzoeken, heeft USP Marketing Consultancy verschillende monitoren ontwikkeld. We onderzoeken voortdurend marktontwikkelingen en effecten van belangrijke trends zoals arbeidstekort bij architecten, aannemers, HVAC-installateurs, elektrotechnische installateurs, schilders en eindgebruikers, waarvan rapporten regelmatig worden gepubliceerd.
Laatste nieuws rondom smart home
We publiceren regelmatig nieuwsartikelen op basis van onze nieuwste marktonderzoeken. Lees hieronder onze meest recente artikelen over de smart home markt.
Grotere energiebesparing stimuleert installatie van smart producten het meest
Neem contact met ons op
Voor meer informatie over onze expertise en onderzoek kunt u contact opnemen met onderstaande verantwoordelijke partner.
We kijken ernaar uit om u te helpen.
Neem contact op met onze expert: