Tekort aan arbeidskrachten
Er is een aanzienlijk tekort aan arbeidskrachten in de bouw- en installatiesector. De bereidheid van jongere generaties om een carrière in de bouw of installatie na te streven neemt elk jaar af. Tegelijkertijd zullen veel babyboomers die in deze sector werken de komende jaren met pensioen gaan.
De digitalisering en industrialisatie van de sector moeten ook rekening houden met het tekort aan arbeidskrachten. Het vereist een ander soort mensen voor wie werken in de bouw- en installatiesector niet direct de eerste keuze is.
USP heeft verschillende marktonderzoeken uitgevoerd en verschillende gepubliceerd artikelen waaruit blijkt dat het tekort aan arbeidskrachten een probleem is dat de komende jaren nog groter zal worden. Niet alleen kwantitatief (hebben we genoeg mensen), maar ook kwalitatief (zijn er voldoende gekwalificeerde mensen). Dit tekort is nu al zichtbaar bij aannemers, architecten, HVAC- en elektrotechnische installateurs en schilders.
Welke invloed heeft het tekort aan arbeidskrachten nu al op de industrie?
De impact van het tekort aan arbeidskrachten op fabrikanten is enorm, zoals:
- Een negatief effect op de groei van de bouw- en installatiesector.
- Ongekwalificeerde mensen zijn niet correct installeren, wat leidt tot productklachten en reputatieschade.
- Een groeiende vraag naar eenvoudig te installeren producten en oplossingen.
- Het gebruik van prefab-oplossingen zal de traditionele beslissingseenheid (DMU) veranderen. Grote off-site producenten winnen aan belang.
- Meer vraag naar aanvullende diensten (onderhoud, inbedrijfstelling, training etc.).
Wat komt hierna?
Het arbeidstekort zal niet zomaar opgelost worden, ondanks allerlei inspanningen van brancheorganisaties om het bouw- en installatieimago te verbeteren. Het zal een uitdaging zijn om een toekomstig personeelsbestand voor deze sector te creëren.
Daarom verwachten wij de volgende ontwikkelingen bij bouw- en installatiebedrijven:
- Ze zullen de omslag naar industrialisatie versnellen.
- Bedrijven zullen meer training en diensten van de industrie eisen om hen te helpen hun werk te doen.
- Deze bedrijven gaan ook op zoek naar producten en oplossingen die eenvoudiger en sneller te installeren zijn en minder kennis vergen.
- Ze zoeken naar partnerschappen met leveranciers die verantwoordelijkheid nemen voor de meer complexe taken & Diensten.
Hoe helpt USP bij uitdagingen op het gebied van arbeidstekorten?
Met het thema arbeidstekort in het achterhoofd helpen wij onze klanten daarbij:
- Breng de problemen van het tekort aan arbeidskrachten in kaart bij de belangrijkste doelgroepen en landen, en voorzie
oplossingen om het tekort aan arbeidskrachten aan te pakken door verkenning van de markt. - Praat met professionals en ontdek hoe u bestaande producten kunt verbeteren of nieuwe producten kunt ontwikkelen om
sneller te installeren (ideegeneratie en producttesten) via focusgroepen. - Onderzoeken van opleidings- en ondersteuningsbehoeften.
- Vaststellen in welke mate industrialisatie een oplossing is en welke hoofdrolspelers relevant zijn via
diepte-interviews.
Context is de sleutel
Om een overzicht te creëren van marktontwikkelingen en context te bieden voor klant-specifiek onderzoek, heeft USP Marketing Consultancy verschillende monitoren ontwikkeld. We doen voortdurend onderzoek naar marktontwikkelingen en effecten van belangrijke trends, zoals arbeidstekorten bij architecten, aannemers, W-installateurs, elektro-installateurs, schilders en eindgebruikers, waarover regelmatig rapporten worden gepubliceerd.
Laatste nieuws
We publiceren regelmatig nieuwsartikelen op basis van onze laatste marktstudies. Lees hieronder onze meest recente artikelen.
[VIDEO] Webinar met Dirk Hoogenboom over belangrijke trends in de installatie-industrie
Neem contact op
Voor meer informatie over onze expertise en onderzoek naar bouwmaterialen kunt u contact opnemen met onderstaande verantwoordelijke partner.
Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met onze expert: